Slik gjør du leksene artigere

skj_680

Hvem passer dette for? Barn mellom 6 og 12 år og en voksen Hvor lenge? Et lekseprosjekt på 12 uker Du trenger: Ukeplan, bøker og materialpakken Bravo Skills som også inkluderer nettkurset i Bravo-leken Vi bygger veier i hjernen for bedre skoleskills Først av alt; fortell barnet at dette er et prosjekt som varer i 12 uker og målet med … Les mer

Du kan være ditt barns beste lærer

adopsjon4_680

Språk er nøkkelen til trygghet og nærhet – og du kan være ditt barns beste lærer, forteller Eilin og Trond som fra første stund har lekt mye med Andreas. Han kom til Norge fra Sør Afrika da han var 6 måneder gammel. Foreldrene visste fra før hvordan barn tar til seg og lærer språk, og har innsett hvor mye selv et lite barn forstår. Med enkle språkleker som de leker inn i hverdagen, håper de å gi Andreas en trygg og god start på livet i Norge.

Foreldre og barn – liten lesehest

foreldreogbarn_680

I månedens Foreldre og barn finner du mange godbiter. Blant annet artikkelen “Liten lesehest” som forteller hvordan foreldrene til Noëmi har lært den to år gamle jenta mer enn hva de fleste andre på hennes egen alder kan. Noëmi fikk lære bokstavene før hun fylte 1 år og i en alder av 2 år teller hun til 50 på tre … Les mer

Pedagogens tips til app for småbarnsforeldre

vroom_680

Vroom vroom.. Hva tenker du når du hører dette? Et barn som nettopp har lært lyden som bilen lager? En bil som kommer i stor fart? Eller kanskje den nye amerikanske appen vroom? Den setter i alle fall fart på hjerneutviklingen til barna våre. I sommer kom jeg over en splitter ny app for foreldre. “Every parent has what it … Les mer

Lansering av eBøker

eBoker

Bravo Maxibøker kommer nå i et helt nytt format, Bravo eBøker til iPaden. Selvsagt både på bokmål og nynorsk. Dette er lettleste faktabøker om dagsaktuelle tema som passer spesielt for barn fra 1,5 år og oppover. Teksten i bøkene har ekstra tydelig skrift, fordi vi i disse bøkene setter skriftspråket i sentrum. Har dere iPad hjemme eller i barnehagen kan … Les mer

Barnehagebarn kommer styrket inn i skolen

tidligstartibarnehage_680

Vi er ikke overrasket over resultatet fra en ny studie fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som viser at tidlig barnehagestart har positive effekter for barnets senere språk- og regneferdigheter som Aftenpostens Jørgen Svarstad skriver om i dag. I veldig mange norske barnehager har du idag flinke ansatte og pedagoger som er bevisst på viktigheten av å lære barna våre alt fra … Les mer

Hva er overstimulering av barn?

babypagulvet

  Som gründer av Intempo og utvikler av Bravo-leken er jeg opptatt av begreper. Dagens begrep er overstimulering. Ordet brukes i flere baby-relaterte sammenhenger. En helsesøster advarer mot å overstimulere små barn og skjerme barn mot kaos, hastverk og overambisiøse ukeplaner og stress i en artikkel på klikk.no  . Jeg er helt enig i det siste; at små barn ikke må utsettes … Les mer

Meningsfull lek med babyen min

elisabethogbarn

Mitt ønske er å gjøre noe ekstra for jenta mi. Å velge noe meningsfullt å gjøre når vi leker sammen. Derfor har vi lekt med språket helt fra starten av. Jeg er Elisabeth, som jobber i Intempo sammen med Heidi. Mange av dere som leker Bravo-leken har kanskje snakket med meg i telefonen eller vært på kurs med meg. Jeg … Les mer

Hva gjør Intempo?

heidioggutt

Hva tenker du om et spedbarn? Se for deg et lite barn, bare noen måneder gammelt. All hans oppmerksomhet er vendt mot deg. Han venter spent på at du skal si noe, gjøre noe, hva som helst. Han kan herme lyder og uttrykk, han kan se, høre, smake og føle, han kan sanse. Og viktigst av alt – han lærer, … Les mer

#høross -så langt det er mulig!

FNsbarnekonvensjon

I anledning 25-årsjubileet for FNs Barnekonvensjon ønsker vi å kaste lys over Artikkel 29 som sier at: “Barnets utdanning skal ta sikte på å utvikle barnets personlighet, talenter og psykiske og fysiske evner så langt det er mulig.” Hva er mulig i 2014? 20% av dagens barn og unge har lese- og skrivevansker. 30% dropper ut fra videregående. Er disse … Les mer

Stopp skrekkpropagandaen

barnlesermaxibok

Heidi Aabrekk skrev i august 2014 et debattinnlegg i Aftenposten. Hun mener at påstanden om at barn utvikler seg i sitt eget tempo, er en passiv og pessimistisk holdning. I tillegg er det er mange misforståelser rundt strukturert læring i barnehagen. Vi må dreie diskusjonen fra om vi skal ha mer læring og over til hvordan vi kan gjøre det.

Født til å lære

hjerne

Les Heidi Aabrekks kronikk i Aftenposten om tidlig språkstimulering i barnehagen. Det vil gi store gevinster i form av bedre læringsutbytte for alle. Les kronikken i sin helhet her. Vi blir også glad om du deler!