Hva er overstimulering av barn?

babypagulvet

  Som gründer av Intempo og utvikler av Bravo-leken er jeg opptatt av begreper. Dagens begrep er overstimulering. Ordet brukes i flere baby-relaterte sammenhenger. En helsesøster advarer mot å overstimulere små barn og skjerme barn mot kaos, hastverk og overambisiøse ukeplaner og stress i en artikkel på klikk.no  . Jeg er helt enig i det siste; at små barn ikke må utsettes … Les mer

Meningsfull lek med babyen min

elisabethogbarn

Mitt ønske er å gjøre noe ekstra for jenta mi. Å velge noe meningsfullt å gjøre når vi leker sammen. Derfor har vi lekt med språket helt fra starten av. Jeg er Elisabeth, som jobber i Intempo sammen med Heidi. Mange av dere som leker Bravo-leken har kanskje snakket med meg i telefonen eller vært på kurs med meg. Jeg … Les mer

Hva gjør Intempo?

heidioggutt

Hva tenker du om et spedbarn? Se for deg et lite barn, bare noen måneder gammelt. All hans oppmerksomhet er vendt mot deg. Han venter spent på at du skal si noe, gjøre noe, hva som helst. Han kan herme lyder og uttrykk, han kan se, høre, smake og føle, han kan sanse. Og viktigst av alt – han lærer, … Les mer

#høross -så langt det er mulig!

FNsbarnekonvensjon

I anledning 25-årsjubileet for FNs Barnekonvensjon ønsker vi å kaste lys over Artikkel 29 som sier at: “Barnets utdanning skal ta sikte på å utvikle barnets personlighet, talenter og psykiske og fysiske evner så langt det er mulig.” Hva er mulig i 2014? 20% av dagens barn og unge har lese- og skrivevansker. 30% dropper ut fra videregående. Er disse … Les mer

Stopp skrekkpropagandaen

barnlesermaxibok

Heidi Aabrekk skrev i august 2014 et debattinnlegg i Aftenposten. Hun mener at påstanden om at barn utvikler seg i sitt eget tempo, er en passiv og pessimistisk holdning. I tillegg er det er mange misforståelser rundt strukturert læring i barnehagen. Vi må dreie diskusjonen fra om vi skal ha mer læring og over til hvordan vi kan gjøre det.

Født til å lære

hjerne

Les Heidi Aabrekks kronikk i Aftenposten om tidlig språkstimulering i barnehagen. Det vil gi store gevinster i form av bedre læringsutbytte for alle. Les kronikken i sin helhet her. Vi blir også glad om du deler!