Du kan være ditt barns beste lærer

I InorAdopts tidsskrift InorRapport nr. 3/2015 står følgende artikkel på trykk. Vi deler et utdrag av den her slik at alle kan få lese hvordan familien Solberg leker Bravo-leken med Andreas Onako! InorAdopt er en medlemsbasert organisasjon hvor hovedoppgaven er å formidle adopsjon fra utlandet. Les mer om InorAdopt her.

Språk er nøkkelen til trygghet og nærhet – og du kan være ditt barns beste lærer, forteller Eilin og Trond som fra første stund har lekt mye med Andreas. Han kom til Norge fra Sør Afrika da han var 6 måneder gammel. Foreldrene visste fra før hvordan barn tar til seg og lærer språk, og har innsett hvor mye selv et lite barn forstår. Med enkle språkleker som de leker inn i hverdagen, håper de å gi Andreas en trygg og god start på livet i Norge.

adopsjon_680En nydelig måte å bli foreldre på
Eilin, Trond og Andreas Onako Solberg (16 mnd) bor i Tønsberg. De giftet seg i 2000 og fikk deres første barn i 2006 som het Live. Hun ble født med en sjelden stoffskiftesykdom med dyster prognose. De fikk beholde henne i 3 år og syv måneder. I 2014 opplevde de underet å bli foreldre igjen. Denne gangen til en liten gutt fra Sør-Afrika. I august hentet de Andreas Onako som da var 6 måneder gammel. – Det å bli foreldre gjennom adopsjon er en nydelig måte å bli foreldre på. En heftig ventetid på forhånd, men på alle måter verdt det! Det var jo Andreas vi ventet på, smiler Eilin.

Meningen er at det skal være en lek
– Da jeg startet med en språklek som heter Bravo-leken i våres ble jeg ganske fort motløs, forteller Eilin. Andreas er en nysgjerrig og interessert gutt, så hun var sikker på at det var lett å få oppmerksomheten hans når hun engasjert satte i gang. Men til morens store skuffelse var han ikke nevneverdig interessert når kategorier med ord og bilder ble vist i kjapt tempo etterfulgt av jubelropet BRAVO! Så derfor ble ordkortene liggende en stund. – Meningen er jo at barnet skal oppleve det som lek og ha det moro. Jeg tenkte automatisk at en må gå for «hele pakka», altså vise ord/bilder flere ganger om dagen, forteller Eilin videre, men etter å ha lest litt mer på hjemmesiden til Bravo-leken, fikk jeg en annen oppfatning. Her står det mange forslag til hvordan en kan legge det opp – også for barn som er eldre enn Andreas. Jeg fikk nytt mot og satte i gang med et helt annet ambisjonsnivå. Noe er bedre enn ingenting, tenkte jeg.

adopsjon2_680Hverdagspråk med skrift, tegn og tale
– Det første jeg begynte med var å hente frem de små kortene med bokstavene, bilder og ord på.  De la jeg i en boks som jeg har fremme på kjøkkenbenken. Jeg skjønte fort at jeg må gjøre alt lett tilgjengelig slik at det ikke er noe styr å hente det frem og bruke det. Eilin forteller at når de spiser henter hun for eksempel frem en bokstav som hun sier lyden til og hva den heter. Hun setter den opp foran ham og finner ord i rommet som begynner med den bokstaven. – Og der kom responsen med en gang, ler Eilin. Han synes det er kjempegøy å si lyden. Prøver og prøver. Ler og koser seg. Følger nøye med når jeg sier at selleri begynner på S, når vi spiser selleri. Dette engasjerer og gir liv til måltidet.

Noen ganger har jeg funnet frem ord fra kategorien «kjøkkenutsyr». Da lager jeg en sirkel av disse ordene i adopsjon3_680stua, henter frem de aktuelle gjenstandene fra kjøkkenskuffene og plasserer de oppå. Dette er superstas! Å kunne leke med en kniv (smørekniv altså…) og en gryte er helt topp!

– Jeg liker at mange av kortene har en rute hvor de viser tegnet for ordet. Vi lærer Andreas enkle tegn slik at han kan uttrykke mer enn han ellers ville ha kunnet før språket kommer. Han kan nå for eksempel tegnet for «ferdig», «melk», «mer» og «bade».

Da jeg så på videoen på Bravo-lekens hjemmeside om at kortene kunne brukes ute, må jeg innrømme at jeg tenkte «Vel, det er kanskje ikke så aktuelt. Såå ivrig blir jeg vel ikke.» Men etter at jeg la kortene med «stein», «kongle» og «pinne» i skapet i gangen har de plutselig blitt med ut flere ganger. Vi gjør det samme som inne, ser på kortene på begge sider, finner steinen og legger den der det står «stein». Og det er ikke akkurat vanskelig å få ham med på leken når den handler om «stein»; Han elsker «tein»! Se videoen her.

– Jeg ser for meg at vi fortsetter slik. Det er mange gode forslag på Bravos hjemmeside til variasjon og inspirasjon både for små og større barn. Vi tar det i vårt tempo, holder ambisjonsnivået lavt og leker videre. Jeg er fortsatt hjemme sammen med Andreas hver dag, og skal være det i et halvt år til. Jeg har derfor god tid og har hele tiden brukt mye tid på gulvet sammen med ham for å leke. For min egen del synes jeg det er enda morsommere å leke med ham på denne måten. Det er veldig engasjerende for begge to, vi er veldig tilstede og det føles meningsfylt.

Lek med språket nå, gjør læring lettere senere
Vi vet lite om hvilke gener og forutsetninger for læring som ligger i Andreas. Derfor føles det riktig å gjøre en forbyggende innsats for lese-og skriveferdigheter. Når det kommer til stykket er det vel heller ingen andre foreldre som vet hvilke utfordringer sine biologisk fødte barn kommer til å få på dette området.

Vi er på alle måter optimistiske for Andreas og fremtiden hans. Men tenker at det er godt med alt som bare glir av seg selv. Så hvis han kan slippe å måtte bruke masse tid på å lære seg å lese og skrive når han begynner på skolen, så kan han ha energi til å bruke på andre ting. Og ikke minst ha gleden av å kunne tilegne seg kunnskap gjennom å lese!

Familien Solbergs beste språktips
1. Prat i vei med barnet ditt, uansett alder. Beskriv hva dere gjør, hva dere ser og hva som skal skje! Bruk vanlige ord i samtale med barnet ditt! Ikke utelat de ordene du tenker er avanserte. Si gjerne: «Nå pusser vi tennene i overkjeven» og ikke bare «oppe». Samtaler øker ordforrådet.

2. La barnet få kjenne på hvordan ting er å ta på, hvordan ting lukter og smaker. Det du selv er oppmerksom på lærer barnet å legge merke til! Ved å oppleve begrepene med sansene sine øker barnet forståelsen av begrepene.

3. Bruk skriftspråket like naturlig som talespråket når dere utforsker nye og kjente begreper. Både ettåringer og seksåringer bør utforske lyder, bokstaver, hele ord og setninger, fordi disse bygger broen mellom talespråket og skriftspråket. God språklig bevissthet legger grunnlaget for lese- og skriveferdigheter senere.

4. Legg ambisjonsnivået for Bravo-leken slik at det blir det det er tenkt å være -en lek og ikke et tiltak som oppleves som ork.

Ønsker du å prøve selv?
Bravo Explore
er for barn fra 4 måneder til 2 år og inneholder bokstaver, ord- og bildekort, en tøyterning for aktiviteter og 12 ukeplaner med forslag til en språklek hver dag. Inkludert er også et nettkurs som gir flere idéer til hvordan dere kan ta i bruk leken hjemme.

Bravo Skills småbarn er en pakke med materiell for barn fra 4 måneder til 12 år med flere ord- og bildekort (inkl. tegn på 100 begreper), alfabetkort, blanke kort til egne ord og flere språk og 12+12 ukeplaner til inspirasjon. Inkludert er også et nettkurs som gir flere idéer til hvordan dere kan ta i bruk leken hjemme.

Lykke til!

Del gjerne – så får andre vite om denne morsomme måten å leke på!