Del din Bravo-magi

Skal vi dele erfaringer? Språkarbeid i barnehagene er viktig og i arbeidet med Språkløyper ble verdien av erfaringsdeling beskrevet som nyttig, lærerikt, det gir økt refleksjon, skaper et profesjonelt fellesskap og det kan føre til nytenking som gjør det lettere å være åpne om utfordringer.

Dette samsvarer godt med våre erfaringer fra de siste 11 årene, der barnehagenes tilbakemeldinger både har formet Bravo-leken og bidratt til motivasjon og entusiasme for mange flere! 

Entusiasme – et av tre viktige grunnprinsipper
Det er tre viktige grunnprinsipper for Bravo-leken, variasjon, intensitet og entusiasme. Entusiasme er valgt som grunnprinsipp fordi vi vet at engasjerte og trygge voksne hever kvaliteten på samspillet som skjer i leken. At du er genuint interessert i å tilbringe tid sammen med dem oppdages raskt. Entusiasme handler i praksis om at både små og store har lyst til å leke sammen og at alle opplever fellesskapet positivt, for da finner de beste opplevelsene og læringssituasjonene sted.

Så hva gjør du for å skape entusiasme? Det ønsker vi å dele med andre som leker Bravo-leken.  Hvordan starter dere leken? Hvordan avslutter dere leken? Er det noe som gjør det ekstra spennende underveis?

Del din erfaring og vinn!
Nå utfordrer vi dere til å dele med oss og med hverandre! Dele erfaringer for å styrke og motivere hverandre til å utforske nye måter å skape entusiasme rundt språkarbeidet på! Blant dere som deler, trekker vi et avdelingssett med Bravo-kort som barna kan ta med hjem! Vi ønsker altså at du sender inn et eksempel med tilhørende bilde eller filmsnutt på hva dere gjør for å skape entusiasme til post@intempo.no eller på Messenger på Facebook. Husk samtykke. Vinneren kåres i slutten av mars, akkurat i tide til å avslutte vårens Bravo-runder med en utdeling av Bravo-kort som barna får ta med hjem.  

Bravo-magi i Lille-Strømsbu barnehage
I Lille-Strømsbu barnehage er en egen Bravo-boks (se bildet over) et fast innslag i Bravo-runden. Boksen har Bravo-sjef Ida laget med hjelp av noen av barna. Boksen er rett og slett en gjenbrukt skoeske som barna har malt hvit og Ida har markert med rødt langs lokket og rød skrift, slik barna kjenner igjen fra Bravo-kortene. – Hva som er oppi varierer etter tema og ukeplanen vi følger, forteller Ida. Vi er opptatt av å skape magiske stemninger, og ved hjelp av en slik boks med lokk blir det spennende for barna å oppdage hva som gjemmer seg oppi! Vi kan bruke virkemidler som musikk, lys og også variere stemmebruk. Sammen med Bravo-kortene har vi også konkreter/figurer som passer til ordene og bildene på kortene i boksen.

Før jul laget også Bravo-sjef Ida en egenkomponert Bravo adventskalender på et av vinduene i barnehagen. 24 ord- og bildekort ble laget med typiske ting de kom til å møte på i løpet av desember. Noen ble også forsterket med konkreter. Dette er to gode eksempler på måter å fremme motivasjonen for leken både blant barna og de voksne.

Del gjerne!