Meningsfull lek med babyen min


Mitt ønske er å gjøre noe ekstra for jenta mi. Å velge noe meningsfullt å gjøre når vi leker sammen. Derfor har vi lekt med språket helt fra starten av.

Jeg er Elisabeth, som jobber i Intempo sammen med Heidi. Mange av dere som leker Bravo-leken har kanskje snakket med meg i telefonen eller vært på kurs med meg. Jeg har nettopp hatt fødselspermisjon, og for meg var det en selvfølge å leke Bravo-leken med jenta mi det året jeg var hjemme. Jeg måtte jo prøve ut alt selv, og jeg har gjort meg mange spennende erfaringer. Bravo-leken er for meg både morsom og utrolig meningsfull. Tenk at jeg bare ved å leke med henne kan legge til rette for at læring kan bli lettere for henne senere.

Helt fra vi kom hjem fra sykehuset har vi lekt Bravo. Jeg har troen på å starte tidlig, ekstra tidlig! Bokstaver, bilder og ord har blitt godt brukt og jenta mi har vist alt i fra null interesse til stor begeistring. Jeg har merket hvor viktig jubelen er – den felles gleden og entusiasmen over leken gjør noe med oss.

La meg ta dere med tilbake i tid. Hun er en helt vanlig månedsgammel baby med alle de behovene et spedbarn har. Hun trenger omsorg, søvn, mat og nye bleier. Det meste av dagen sover hun, men innimellom er hun våken, og det er da det skjer. Hun ligger på gulvet og har nettopp fått se navnet sitt på et stort ordkort. På baksiden av kortet er bildet av henne limt på. Hun ligger helt i ro, men jeg er ikke i tvil om at hun ser og er interessert i kortene. Hun fester blikket og blir av og til ivrig når vi holder på. Jeg jubler, ler og klemmer henne. Jeg føler at jeg gjør noe viktig, noe meningsfullt, både for henne og for meg. Det å vise entusiasme og glede over leken faller meg helt naturlig.

Til tider har den motoriske utviklingen overskygget all interesse for kortene. Men nå som hun har blitt ett år kommer det ofte nye ord og hun viser stadig oftere interesse for kortene. Senest i dag pekte hun på kortene og sa “mer”. Det er utrolig inspirerende og se at hun er interessert i bildene, ordene og bokstavene. Jeg er overbevist om at det kommer av at vi har lekt med språket helt fra starten av.

Jeg tror rikelig stimulering av alle sansene de første årene vil være nyttig for henne senere. Du kan også prøve, det er ikke vanskelig. I vår familie synger vi mye, vi forteller henne om alle ting vi ser, og så viser vi henne bokstaver, bilder og store ord- og bildekort slik at hun også får se språket, ikke bare høre det. Selv om permisjonen er over, har jeg ikke tenkt å slutte med dette!

I løpet av permisjonen har jeg skrevet ned hva som fungerte og hva som ikke fungerte. Erfaringene mine har vi nå samlet til et helt nytt nettkurs for foreldre. Har du lyst å prøve det samme som jeg har gjort? Da kan du melde deg på kurset her.

Les også gjerne artikkelen som tipser deg om fem morsomme måter å leke med språket på! Jeg anbefaler på det sterkeste å leke med ord og bokstaver sammen med barnet ditt. Du vil bli overrasket over hvor gøy det er, hvor meningsfullt det virker og ikke minst hvor utrolig fort barnet ditt vil lære!

Del gjerne – så får andre vite om denne morsomme måten å leke på!

Hva bruker du permisjonstiden til?