Fysisk aktivitet i skolen

Fysisk aktivitet er en viktig del av gjennomføringen av Bravo-runden. Når elevene får erfare mange ulike typer bevegelser og motoriske aktiviteter får hjernen og kroppen støtte til å utvikle seg. Hver bevegelse eller aktivitet elevene skal lære må de øve på. En hjerneforsker sier at all ferdighetstrening er spesifikk (Sigmundsson 2008). Det betyr helt enkelt at man ikke blir god til å gå på ski, når man øver på å sykle. Derfor er det viktig at elevene får tid til å være i egenaktivitet, samtidig som du gir dem utfordringer de kan strekke seg etter. Aktivitetene i Bravo-runden har stor egenverdi, men fungerer også som avbrekk eller aktive pauser mellom stasjonene der dere har økter med bokstaver og ord. Fysisk aktivitet sørger blant annet for økt blodsirkulasjon og dypere pust og dermed mer næring til hjernen, noe som kan gi økt konsentrasjon og bedre læringsevne.

På 1. – 4. trinn foregår aktivitetene mellom stasjonene,  mens fra 5. – 10. trinn foregår aktivitetene på stasjonene mens de gjør oppgaver. Start med basisaktiviteter og utvid etter hvert som elevene mestrer ulike ferdigheter. Se kursleksjonen for 5.-10. trinn for aktivitetene som brukes der. 

Bravo-terningen
Terningen som følger med i Bravo Kickstart/Level Up viser forslag til aktiviteter dere kan gjøre i Bravo-runden. Lander terningen på bravo, kan dere enten velge en av aktivitetene som er trykt på, eller velge en annen aktivitet som elevene synes er morsom!

Aktivitetslykkehjul
Aktivitetslykkehjulet gir forslag til enda flere og mer varierte bevegelser, og kan lastes ned her.

bObles aktivitetsmøbler
bObles er møbler for barn som inspirerer til variert bevegelse. Ambisjonen til de danske utviklerne er å skape et bevegelsesunivers som inspirerer til kroppslig lek, kroppslig glede og som øker bevisstheten om alt kroppen kan klare og erfare. Møblene er bygget opp omkring barnas motoriske utvikling i samarbeid med fysioterapeuter og hjerneforskere. bObles kan både brukes i de aktive pausene i Bravo-runden og i frilek. Møblene gjør automatisk innemiljøet om til “ulendt terreng”! Les mer om bObles her.

Forslag til aktiviteter i Bravo-runden
Vi har forslag til seks aktiviteter dere kan øve på sammen – åle, krabbe, rulle, snurre, henge og fly! Husk variasjon i tempo – av og til hurtig og av og til langsomt. Jo langsommere elevene beveger seg, jo enklere er det å kjenne etter de ulike bevegelsene.


Åle: Når dere åler er det viktig å passe på at magen er i gulvet og at armer og ben følger et diagonalt mønster. Dra og skyv dere fremover med motsatt hånd og fot. Bruk stortåen til å sparke godt fra i gulvet. Du er det beste øvingsbildet for elevene, så legg deg gjerne ned på gulvet og la de herme etter deg.
Krabbe: Krabbingen skal foregå på knær og hender og i et diagonalt mønster. Motsatt arm og fot skal flyttes frem for hvert skritt.
Rulle: Legg dere ned på gulvet med hendene over hodet og rull som tømmerstokker. Barn som sitter i rullestol løftes ut av stolen og legges på en madrass, før de rulles langsomt bortover.
Snurre: Løft armene over hodet slik som ballettdansere eller superhelter gjør og snurr rundt deres egen akse. Sitter barnet i rullestol, er det bare å snurre på stolen.
Fly: Flyturen kan gjennomføres på ulike måter, og aktiviteten er bra for balansen og romfølelsen til barna! Løp med armene strekt ut som vingene på et fly, fly høyt og lavt, til høyre og venstre, da stimuleres muskel- og leddsansen til barnet. Lek gjerne “hermegåsa”.
Henge: Begynn gradvis med å la barna henge i tomlene dine, for å styrke håndledd, albuer og skuldre. Når de klarer å holde fast på egenhånd kan du prøve å løfte de en liten cm over gulvet. Dette bidrar til å utvikle finmotorikken, bedre samsynet og gir kroppen en full utstrekning. Videre progresjon er å henge i et kosteskaft fra en stasjon til neste stasjon.

Forslag til progresjon når barna mestrer aktivitetene på terningen
Legg til rette for utfordringer etter hvert som elevene mestrer nye ferdigheter og velg blant aktivitetene nedenfor.


Klatring: Øv på å klatre opp på noe, og på å komme seg trygt ned igjen.
Gå og løp: Utforsk ulike terreng og underlag – hva skjer når dere går eller løper i vann, på snø og is, i skogen med mose og røtter, på plenen der det er gress, på veien med asfalt og på stranden der det er sand?
Lek med ball: La barna få trille, sparke og kaste store og små baller. Vis dem ulike teknikker der de kaster med hendene over og under hodet, og hvordan man sparker ballen.
Balanse: Teip en linje på gulvet og øve på å balansere på denne, før dere videreutvikler aktiviteten til en bred benk eller på planker på plenen. Balanser på en og en fot.
Hoppe: Rett opp og ned eller framover, ned fra en stein, en stol eller tilsvarende og over noe.
Stupe kråke: Rulle og snurre handler om rotasjoner i kroppen, det samme skjer når du stuper kråke.
Slå hjul: Spør noen som kan slå hjul og la de lære de andre denne morsomme aktiviteten! Er det ingen som kan? Søk opp en filmsnutt på youtube og vis hva du mener.
Hinderløype: Sett sammen flere aktiviteter til en hinderløype, bruk bObles aktivitetsmøbler eller prøv ulike underlag, puter til hindringer, under og over møbler og så videre. Gå frem og tilbake i hinderløypa og la stasjonene være i endene.
Hink: Hink langs en strek og prøv med begge føttene. Utfordre elevene etter hvert til å lukke øynene.
Klatrestativ: Bruk klatrestativet på lekeplassen og la elevene få klatre, skli, slenge seg og gå armgang. Klatring og armgang er spesielt bra for samsynet, som igjen er viktig for å lese.

Her er en film av noen som har lekt Bravo-leken lenge. De har øvd mye både på henging og armgang.

Tilbake til nettkursets startside eller Gå til neste kursleksjon