Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er en viktig del av gjennomføringen av Bravo-runden. Når barna får erfare mange ulike typer bevegelser og motoriske aktiviteter får hjernen og kroppen støtte til å utvikle seg. Hver bevegelse eller aktivitet barna skal lære må de øve på. En hjerneforsker sier at all ferdighetstrening er spesifikk (Sigmundsson 2008). Det betyr helt enkelt at man ikke blir god til å gå på ski, når man øver på å sykle. Derfor er det viktig at barna får tid til å være i egenaktivitet, samtidig som du gir dem utfordringer de kan strekke seg etter. Aktivitetene i Bravo-runden har stor egenverdi, men fungerer også som avbrekk eller aktive pauser mellom stasjonene der dere har økter med bokstaver og ord. Fysisk aktivitet sørger blant annet for økt blodsirkulasjon og dypere pust og dermed mer næring til hjernen, noe som kan gi økt konsentrasjon og bedre læringsevne. Se en film om barns motoriske utvikling fra 1-6 år her.

Bravo-terningen
Terningen som følger med i Bravo Kickstart viser forslag til aktiviteter dere kan gjøre i Bravo-runden. Lander terningen på bravo, kan dere enten velge en av aktivitetene som er trykt på, eller velge en annen aktivitet som ungene synes er morsom!

bObles aktivitetsmøbler
bObles er møbler for barn som inspirerer til variert bevegelse. Ambisjonen til de danske utviklerne er å skape et bevegelsesunivers som inspirerer til kroppslig lek, kroppslig glede og øker bevisstheten om alt kroppen kan klare og erfare. Møblene er bygget opp omkring barnas motoriske utvikling i samarbeid med fysioterapeuter og hjerneforskere. bObles kan både brukes i de aktive pausene i Bravo-runden og i frileken på avdelingen. Møblene gjør automatisk innemiljøet om til “ulendt terreng”! Les mer om bObles her.

Forslag til aktiviteter i Bravo-runden for de yngste
Det første året skjer en rivende motorisk utvikling, de lærer rett og slett å bevege seg. Vi har forslag til seks aktiviteter dere kan øve på sammen – åle, krabbe, rulle, snurre, henge og fly! Du trenger ikke vente til barna kan gjøre aktiviteten selv, du kan hjelpe barna og gjøre aktiviteten for dem. Husk variasjon i tempo – av og til hurtig og av og til langsomt. Jo langsommere du beveger barnet, jo enklere er det å kjenne etter de ulike bevegelsene.


Åle: Når dere åler er det viktig å passe på at magen er i gulvet og at armer og ben følger et diagonalt mønster. Dra og skyv dere fremover med motsatt hånd og fot. Bruk stortåen til å sparke godt fra i gulvet. Du er det beste øvingsbildet for barna, så legg deg ned på bakken og la barna følge etter deg.
Krabbe: Krabbingen skal foregå på knær og hender og i et diagonalt mønster. Motsatt arm og fot skal flyttes frem for hvert skritt. For de yngste barna kan det å krabbe være en utfordrende nok aktivitet i seg selv.
Rulle: Dersom barna er store nok til å rulle selv, legger alle seg ned på gulvet med hendene over hodet og ruller som tømmerstokker. Barn som sitter i rullestol løftes ut av stolen og legges på en madrass, før de rulles langsomt bortover.
Snurre: Før barna har lært å gå holder du dem tett inntil deg slik at dere kan snurre rundt sammen. Kan barna gå, snurrer dere på jakt etter noe å sanse. Dere løfter armene over hodet slik som ballettdansere eller superhelter gjør og snurrer rundt deres egen akse. Sitter barnet i rullestol, er det bare å snurre på stolen.
Fly: Flyturen kan gjennomføres på ulike måter. Du kan løfte barna høyt i været og fly på jakt etter tingen. Dette er bra for balansen og romfølelsen til barna! Dere kan også løpe med armene strekt ut som vingene på et fly på jakt etter neste ting, da stimuleres muskel- og leddsansen til barnet. Lek gjerne “hermegåsa”.
Henge: Begynn gradvis med å la barna henge i tomlene dine, for å styrke håndledd, albuer og skuldre. Når de klarer å holde fast på egenhånd kan du prøve å løfte de en liten cm over gulvet. Dette bidrar til å utvikle finmotorikken, bedre samsynet og gir kroppen en full utstrekning. Videre progresjon er å henge i et kosteskaft fra en stasjon til neste stasjon.

Forslag til progresjon når barna mestrer aktivitetene på terningen
Barnets kroppsbeherskelse øker. Sett av tid til å være sammen med barna på gulvet, for fremdeles vil det være gunstig å gjøre de grunnleggende aktivitetene som åle, krabbe, rulle, snurre, fly og henge. Legg til rette for utfordringer etter hvert som barna mestrer nye ferdigheter og velg blant aktivitetene nedenfor.


Klatring: Dette er en naturlig videreføring fra at barna har lært å krabbe og stå på alle fire. Øv på å klatre opp på noe, og på å komme seg trygt ned igjen.
Gå og løp: Når barna har lært seg å gå kan dette være aktivitet nok i seg selv. Etter hvert kan barna få løpe en liten runde som pauseaktivitet før dere er i gang med neste økt. Utforsk ulike terreng og underlag – hva skjer når dere går eller løper i vann, på snø og is, i skogen med mose og røtter, på plenen der det er gress, på veien med asfalt og på stranden der det er sand?
Lek med ball: La barna få trille, sparke og kaste store og små baller. Vis dem ulike teknikker der de kaster med hendene over og under hodet, og hvordan man sparker ballen.
Balanse: Bruk bObles kyllingen og øv på å balansere på den. Du kan også teipe en linje på gulvet og øve på å balansere på denne, før dere videreutvikler aktiviteten til  en bred benk eller på planker på plenen.
Hoppe: Lær barnet å ta sats og hoppe med samlede føtter. Rett opp og ned eller framover og etterhvert ned fra bObles-møblene, en stein, en stol eller tilsvarende.
Stupe kråke: Rulle og snurre handler om rotasjoner i kroppen, det samme skjer når du stuper kråke. La barnet få øve på dette med god hjelp fra deg, pass godt på nakken!
Slå hjul: Hvem har bestemt at små barn ikke kan slå hjul? De kan det – de har bare ikke fått lære det. Finn noen som kan slå hjul og lær barna denne morsomme aktiviteten! Er det ingen som kan? Søk opp en filmsnutt på youtube og vis hva du mener.
Hinderløype: Sett sammen flere aktiviteter til en hinderløype, bruk bObles aktivitetsmøbler eller prøv ulike underlag, puter til hindringer, under og over møbler og så videre. Gå frem og tilbake i hinderløypa og la stasjonene være i endene.

Forslag til nye utfordrende aktiviteter for barn fra 3 år og oppover
Barna vokser og klarer stadig nye ting. Bruk fremdeles god tid med barna på gulvet og ute. De grunnleggende aktivitetene som åle, krabbe, rulle, snurre, fly og henge er fremdeles viktige. Legg til rette for utfordringer etter hvert som barna mestrer nye ferdigheter og velg blant aktivitetene nedenfor.

Her er en film av noen som har lekt Bravo-leken lenge. De har øvd mye både på henging og armgang.

Hink: Lær barnet å holde hendene ut fra kroppen for å holde balansen. Hink langs en strek og prøv med begge føttene. Utfordre barnet etter hvert til å lukke øynene.
Klatrestativ: Bruk klatrestativet på lekeplassen og la barna få klatre, skli, slenge seg og gå armgang. Klatring og armgang er spesielt bra for samsynet, som igjen er viktig for å lese.
Slå hjul og rundkast: Rotasjoner som rulling og snurring blir videreutviklet når barnet stuper kråke, slår hjul og tar rundkast. Vær tilstede og pass på at barnet mestrer teknikken og er forsiktig med nakken. Slår du ikke hjul selv? Søk opp en filmsnutt på youtube og vis hva du mener.