Lek deg gjennom alfabetet

Lek deg gjennom alfabetet.jpg

I artikkelen “Prat småbarna smarte” i DN 9. oktober 2015 presenteres Dana Suskinds bok “Thirty Million Words”. Hovedbudskapet fra kirurgen og professoren ved Universitetet i Chicago, er at vi skal snakke mer med barna våre mens de er små – selv om de ikke kan svare enda. Forskerne har funnet ut at gapet mellom hvor mange ord 3-åringen fra en “ordsterk” familie og 3-åringen fra en “ordfattig” familie har hørt er hele 30 millioner ord. Men hva skal vi snakke om?

Alle setninger er kombinasjoner av ord, og ord er kombinasjoner av bokstaver. Barnet møter tradisjonelt mest muntlig språk de tre første årene. Ettersom lydautomatisering skjer auditivt ved 6 måneders alder er det en fin mulighet å koble på synet helt fra starten av også – å la dem se bokstavene i tillegg til lyden de representerer. Å lære lydene og navnene på bokstavene i alfabetet er svært moro – og til og med enkelt for små barn. Skriftspråkkunnskap og erfaring sammen med et rikt talespråksmiljø vil muligens doble barnas eksponering av språk, både sammen med andre og på egenhånd.

Prøv disse alfabetlekene med barnet – dere vil elske det!

Dagens lyd
Velg en bokstav fra alfabetet, f.eks K. Vis bokstaven til barnet og si at dette er den store bokstaven “Kå” , lyden er “kkkkk”. Gå rundt i huset og finn alle ting som begynner med lyden k. Når dere triller, er på butikken, rydder – fortell alt som begynner på lyden K, vis og la barnet oppleve begrepene som begynner på K.

Let etter bokstaver
Når dere spiser, leker på gulvet, triller tur kan dere lete etter ting som ligner på en bokstav. Skorpa på brødskiva blir raskt til en L. Biter dere en bit av agurken blir det en C eller en U. Pinnen ligner en Y. Steinen er rund som en O. Barnålene ser ut som V og som en A om vi snur den og bruker fingeren som strek. I denne leken bruker dere mange ord mens dere leter.

Pusle bokstaver til ord
Velg tre til fem bokstaver og sett dem sammen til ulike ord og vis hva ordene betyr. Hele ord kan også brukes. Her er noen eksempler.

  • Finn frem t – o- m- a- t. Når dere spiser legger du lydene, mens du sier dem i rekkefølge: tomat. Vis tomaten, la barnet få smake på den.

  • Når koppen er tom, legger du fram t – o – m og sier: “Nå er koppen tom – vil du ha mer drikke?”

  • Her er to skiver agurk. Legg fram t – o. og si: “Her står det to.”

  • Helt til slutt kan du si: “Takk for god mat.” Legg fram m -a -t og si: “Her står det mat.”

Ordforråd (antall ord), begrepsforståelse (hva  ordene betyr) og språklig bevissthet (hvordan ordene og bokstavene ser ut) er viktige element i alle barns lese- og skriveferdigheter etterhvert. Noen barn setter seg på skolebenken med betydelig språklig startkapital, andre har knapt blitt lest for. Kunnskapskløften blir det nye klasseskillet. Barnehagen og foreldrene må være brobyggerne som kan minske dette gapet og gi alle barn en sterk språklig start på livet. Foreldre har en gylden sjanse til å investere i barnas språk hele permisjonstiden og årene som følger. Barnehagene bør investere i språkleker og videre- og etterudanning i tidlig læring. Det er nemlig aldri for tidlig å lære.

Om barnehagen sier at de har fått beskjed av skolen om å ikke lære bokstaver og ord – så opplys dem gjerne etter at du har lest artikkelen “Prat småbarna smarte” eller boken “Thirty Million Words: Building a Child’s Brain”

Dette kan du gi bort

I Bravo Mini finner du materiellet som kan hjelpe dere på veien gjennom alfabetet og mange andre spennende ord og begreper. Gir du bort Bravo Mini som en gave til ditt eget barn, et annet barn eller til en mamma eller pappa i permisjon er det godt å tenke på at du gir en utvikling som varer!

Hilsen Heidi – spesialpedagog og gründer av Bravo-leken

Gasta Designvariasjoner