Forskning og utvikling

Kunnskapsbasert praksis innebærer at fagutøvere bruker ulike kunnskapskilder i praksis. Ved å bruke forskningsbasert kunnskap, erfaringer fra praksis og kunnskap om barnas behov bedrer vi kvaliteten på tjenestene våre.

Kunnskapen om de minste barna er fragmentert, fordi det er så mange tilstøtende fagområder som gjør seg gjeldende. Vi har forskere og praktikere innenfor barnehage, spesialpedagogikk, barnevern, helse, nevropsykologi med flere.

Siden hvert barn og hver barnegruppe er forskjellig hviler det derfor et stort ansvar på hver enkelt om å holde seg oppdatert og å dele erfaringer med hverandre. Intempo er en sosial entreprenør som ønsker å bidra til å bygge bro mellom kunnskap fra forskning, kunnskap fra praksisfeltet og om barna.

 
 
 
0520-presse-Heidi-Aabrekk_680.jpg

Kunnskapsgrunnlaget for Bravo-leken: Dette vet vi

Bravo-leken er utviklet på et kunnskapsgrunnlag sammensatt av forskning på hjernens utvikling hos små barn, pedagogisk forskning og egne og andres erfaringer.

Denne artikkelen gir en oversikt over dette kunnskapsgrunnlaget. Det er flere ubesvarte spørsmål, og vårt håp er at ny forskning vil komme på banen og gi nye svar.

3 bravo-leken.jpg

Evaluering fra Vista analyse

I 2019 gjennomførte Vista Analyse en evaluering av Bravo-leken på oppdrag fra Ferd sosiale entreprenører. Rapporten konkluderer med at Bravo-leken har god effekt, særlig for barn med forsinket språkutvikling. Dette kan få store utslag for kommunenes økonomi, mener Vista analyse.