Bravo temasamling: Respekt og likestilling

Bravo-leken utviklet i 2014 i samarbeid med minstemme.no fire ukesopplegg om medbestemmelse, deltakelse og demokrati. Ukesopplegget om respekt og likestilling gir innhold til Bravo-runder/stasjonsarbeid i en hel uke og er spesielt tilrettelagt for barn mellom 0 og 3 år. Opplegget vil også egne seg godt til eldre barn.

Ukesopplegget knyttet til respekt og likestilling kan lett knyttes til den vanlige Bravo-runden for dere som allerede leker Bravo-leken, og for andre legger det grunnlaget for en temauke. Hvert ukesopplegg består av en Maxibok om temaet og aktivitetskort som gir instruksjoner til ulike aktiviteter hver dag. For barnehager er ressursene og oppgavene tilpasset innholdet i rammeplanen. Last ned ukesoppleggene ved å følge lenkene lenger nede på siden.

Respekt og likestilling for de minste
I Rammeplanen står det at barnehagen skal tilby alle barn et rikt, variert, stimulerende og utfordrende læringsmiljø, uansett alder, kjønn, funksjonsnivå, sosial og kulturell bakgrunn. Dette betyr at omsorgen og aktivitetstilbudet må tilpasses hvert enkelt barn og den aktuelle barnegruppe. Denne uken har vi fokus på at små barn og andre barn med spesielle behov også må tas på alvor. I “Temaheftet for likestilling i det pedagogiske arbeidet”, utgitt av Kunnskapsdepartementet, blir det uttrykt slik: “En styrer fortalte at det ble lagt for mye vekt på trygghet, forstått som rutiner, på noen småbarnsavdelinger. «Vi må legge den faglige lista høyere», sa han. “Hva man gjør og kan gjøre (eller ikke gjør) sammen med små barn, blir ikke i stor nok grad utfordret”, mente han. Likestilling i denne sammenhengen er å anerkjenne de minste barna som likestilte med de større barna og gi dem lik verdi når det gjelder hvordan avdelingen fortolker barnas lek og samhandling gjennom dagen. Det barn erfarer før de er tre år, legger plattformen for resten av livet også hva grunnleggende ferdigheter angår. Se på på dette ukesopplegget, som er spesielt tilrettelagt for barn mellom 0 og 3 år, og gi det en sjanse!

Gjennomføring
Opplegget tar utgangspunkt i stasjonsarbeid med korte presentasjonsøkter kombinert med fysisk aktivitet. Sanseinntrykk skaper koblinger i hjernen og repetisjon av disse gjør koblingene sterkere og mer varig. Jo bedre nettverk av koblinger et barn har tidlig, jo lettere blir læring senere. Lag derfor tre stasjoner og introduser nye bokstaver og lyder, mengder, begreper på hver stasjon for barna. Bruk begrepene i naturlige situasjoner i løpet av dagen også, og legg på den måten til rette for den gode samtalen som utdyper forståelsen ytterligere.

Denne uken får barna erfare

  • Lik og ulik, jf. Antall, rom og form

  • Geometriske figurer og mengder, jf. Antall, rom og form

  • Lettlest Maxibok om Respekt, jf. Språk, kommunikasjon og tekst / Danning

  • Lære bokstavene/lydene U, L, I, K, jf. Språk, kommunikasjon og tekst

  • Skriving og ordklassen adverb, jf. Språk, kommunikasjon og tekst

  • Krabbe, snurre, fl y, jf. Kropp, bevegelse, helse

  • Lage aktivitetslykkehjul, jf. Kunst, kultur og kreativitet / Kropp, bevegelse, helse

  • Mestringsopplevelser og skaperglede, jf. Danning

Temaopplegg - Respekt og likestilling - Bokmål
Maxibok - Respekt - Bokmål

Temaopplegg - Respekt og likestilling - Nynorsk
Maxibok - Respekt - Nynorsk