Mitt barn har forsinket utvikling
Cecilie Høisæter er mor til et barn som får spesialpedagogisk hjelp. Hun ønsket selv å bidra til sin datter Danielas utvikling.
Selv om Bravo-leken først og fremst er utviklet for barn mellom null og tre år, så er det aldri for sent å lære. Barn helt opp til 12 år kan leke og lære med Bravo-leken, og som foreldre til barn med forsinket utvikling kan man bruke Bravo-leken som et supplement til andre verktøy.
– Jeg ble interessert i Bravo-leken fordi den har en mer helthetlig tilnærming til læring enn mange andre pedagogiske metoder. Jeg liker godt at Bravo-leken på en systematisk, men enkel og lite tidkrevende måte fletter språklæring sammen med motoriske øvelser, sunne matvarer og gode relasjoner – helt nødvendige faktorer for at mitt barn med forsinket utvikling skal utvikle seg så godt som mulig. Bravo-leken har lært meg å bruke alle Danielas sanser når jeg skal lære henne noe, og dette har vært veldig nyttig i hverdagen. Bravo gir også en fin mulighet til samarbeid mellom barnehage, spesialpedagoger og hjemmet, sier Cecilie
Hva kan du gjøre?
Som foresatte kan bevissthet rundt allsidig og helhetlig stimulering av våre barn gi positive utslag i barnas utvikling. Dette er sant for alle barn, men har størst betydning for de av våre barn som har behov for ekstra oppfølging i hverdag og utvikling. Bravo-leken er en måte å sikre at barn blir positivt og systematisk stimulert på barnas egne premisser.
Spesialpedagoger i både barnehage og skole bruker Bravo-leken som begrepstreningsverktøy for barn med forsinket språkutvikling og annen språkbakgrunn. Bravo-leken brukes både sammen med enkeltbarn og i grupper. Barn som lever med diagnoser som Downs, Cerebral Parese, autisme eller forsinket utvikling på grunn av prematur fødsel har særlig behov for hjelpemidler for å trene på kognitive ferdigheter.
Bonus for både liten og stor
– Folk har lett for å senke tempoet og forventningene når de skal lære vekk til utviklingshemmede. Men Daniela er en særs utålmodig 3-åring, og da er det supert at Bravo-leken er rask og variert. Jeg ser at hun holder fokus og konsentrasjon lenger fordi Bravo-leken foregår hurtig og intensivt. Det er en stor bonus at storesøster Blanca (5 1/2 år) også gjerne vil være med – hun lærer også mye om ord og bokstaver! Som travel mor er det ikke minst viktig at Bravo-leken ikke krever for mye tid i hverdagen.
– For Daniela er skrift blitt en naturlig og spennende ting gjennom Bravo-leken, og hun kan ofte peke på og gjenkjenne ord og bokstaver akkurat som hun gjør med gjenstander og bilder. Det er godt dokumentert at barn med Downs syndrom knekker lesekoden raskere når de blir eksponert for ordbilder, og jeg er helt sikker på at erfaring og mestringsopplevelser med Bravo-leken vil gi Daniela et fortrinn når hun skal starte i skolen, sier Cecilie.
– Hjerneforskning og erfaring viser at koden er knekt. Vi vet i dag at innsatsen må skje svært tidlig for å fremme læring og forebygge vansker for alle barn, uavhengig av utgangpunkt. Nøkkelen er de første leveårene og at alt kan gjøres som en del av dagliglivet. Foreldre, helsestasjoner og barnehager kan gjøre mer, tidligere, i stedet for å vente å se, sier Heidi Aabrekk, spesialpedagog og gründer av Intempo AS. Det var hun som utviklet Bravo-leken som et første forslag til å bruke kunnskapen i praksis både hjemme og i barnehagen.