Bravo-leken ga Maja et godt ordforråd før skolestart

Ekstra fokus på begrepslæring med Bravo-leken de to siste årene i barnehagen ga Maja med Downs syndrom et godt ordforråd før skolestart. 

Høsten 2020 startet Maja i 4. klasse med stor lærelyst, enda større ordforråd og bedre talespråk enn tidligere

– Hun plukker fremdeles opp nye begreper hele tiden. Man kan føre en samtale med henne, hun bekrefter at hun forstår det som blir fortalt og hun husker det igjen etter en uke også, forteller Claudia, mor til Maja.  

Maja har Downs syndrom, og for henne har en helhetlig tidlig innsats, målrettet bruk av gode verktøy og hjelpemidler og samarbeid mellom barnehage, skole, spesialpedagoger og foreldre gitt gode resultater. 

– Forståelsen og ordforrådet hennes er fremdeles svært godt og det øker stadig. 

Målet for fjerde klasse er å bevare gleden og interessen for nye ting, samt å øve mer på skriving, forteller Monica Carstensen, spesialpedagog i skolen

Begrepstrening før skolestart

Grunnlaget for den positive utviklingen ble lagt i barnehagen, der spesialpedagog Martine Holene var en av dem som jobbet tett på Maja. Holene valgte å bruke Bravo-leken som et verktøy for begrepstrening de to siste årene før skolestart. 

–  Bravo-leken har vært veldig fin å bruke fordi hun får smake, lukte og kjenne og bruke alle sansene sine til å utforske det vi øver på. Poenget har ikke vært å lære henne bokstaver, men å utforske bokstaver, ord og ordlyder som gjør at hun blir litt kjent med innholdet, slik at ikke alt blir ukjent for henne når hun starter på skolen, sier Holene. 

Bravo-leken gav henne muligheten til å utforske med alle sansene, samtidig som leken var gøy og lystbetont. I tillegg kunne Holene ta utgangspunkt i det Maja gjorde på avdeling eller spesifikke behov som dukket opp for Maja, og tilpasse Bravo-leken etter dette. 

– For eksempel når hun hadde vært ute og lekt på lekehuset, hvor hun hadde lekt både inni huset og oppå huset, og hun sa «inni» for alt. Da brukte vi den situasjonen og øvde mer på preposisjonene når vi lekte med Bravo-kortene, sier Holene. 

Styrket kontakten med andre barn

Maja syntes det var moro å være med på å flytte på kortene, stave ord og se på bildene. Det at Maja fattet interesse for Bravo-leken, påvirket læringsutbyttet og gjorde Bravo-leken til et godt verktøy for Holene å bruke i samspill med Maja. 

Allerede i barnehagen så Holene en positiv utvikling i Majas ordforråd, som Maja raskt dro nytte av i samspillet med andre barn. 

– Nå er det blitt mye enklere for henne å kontakte andre barn og få dem med i lek og spille litt på det de sier fordi språket hennes har utviklet seg såpass mye, sa Holene om Majas utvikling.

Foreldrene la også merke til en positiv utvikling i Maja. 

– Det gir henne mestringsfølelse, og hun drar med seg andre barn på øvelsene og da virker det som om hun er veldig stolt av å vise frem hva hun kan, og det synes vi er veldig positivt. Vi kan skimte at det har vært gjentagelser, for vi ser i hverdagen at det er ting hun husker igjen, og det er jo basert på erfaringer som vi tror kommer av de øvelsene hun har gjort i barnehagen, fortalte Espen, far til Maja.

Bravo-leken med i overgang til skolen

Da Maja startet på skolen, fulgte materiellet til Bravo-leken med, og dette ble brukt i første klasse. 

– Så snart Maja var blitt kjent med spesialpedagogen, fikk starte dagen med litt leking på AKS og bli litt kjent med de andre barna, så gikk overgangen fra barnehage til skole greit, sier Claudia. 

Hun opplever at samarbeidet med skolen og spesialpedagogen har vært godt. Sammen har de etablert en felles forståelse for målene til Maja, slik at de er enige om hva som skal jobbes med. De har tatt det stegvis og justerer ambisjonene etter hvert. Målene har handlet om mer og mer tid inne i klassen, fokus på talespråk og uttale, forståelse og ordforråd. 

Meningsfulle samtaler med Maja

Monica Carstensen er Majas spesialpedagog i skolen. Hun er utdannet logoped og har syv års erfaring i å arbeide med barn med språkvansker. I 2. og 3. klasse har hun arbeidet tett på Maja.

– Vi veksler på å være inne i klasserommet og delta sammen med de andre barna, og å være ute å trene på spesifikke ferdigheter. Hun har stor glede og nytte av å være sammen med jevnaldrende som gjør ting, for da blir hun motivert og vil gjøre som de andre. Dette gjelder både i praktiske oppgaver og når de andre leser og skriver. Da vi startet sammen i 2. klasse var talespråket begrenset, og hun forsto langt mer enn hun kunne uttrykke. Hun har hele tiden vist en stor interesse for bøker, og vil gjerne se på alt, både bildene og teksten. Når vi leser sammen peker hun ivrig med fingeren langs teksten, så hun vet veldig godt hvordan man leser en bok. 

Etter to år med en dynamisk og målrettet individuell opplæringsplan (IOP) har de nå meningsfulle samtaler der hun kan forklare hva hun har lyst å gjøre eller hva hun har gjort i helgen. Monica har alltid vært opptatt av kommunikasjon og at det må sikres først, så hun har valgt å jobbe mye med rollelek, både dem i mellom og med figurer. 

– Å gi henne mange hverdagslige situasjoner i leken, der hun får mulighet til å øve på å snakke mange ganger daglig har vært et viktig ledd i planen. Hun har hele tiden vært veldig nysgjerrig og spør om det er et ukjent dyr eller noe nytt de kommer over. Hun er også opptatt av tekst, at det står ting rundt omkring. Hun leser ikke selv, men kan være interessert i ordbildet, som at her står det Maja og her står det Monica. Hun kan også lekelese i bøker og lekeskrive selv. Det er der hun er på nivå. Hun synes det er gøy og morsomt og er opptatt av bokstaver og ord. 

Tydelig retning hele veien

På Ila skole er de et team på tre spesialpedagoger som har ukentlige møter der de kan søke råd og veiledning hos hverandre. De henvender seg til PPT og Statped om de står fast. 

– Teamet rundt Maja har vært stabilt de to siste årene, og vi fortsetter til høsten, så det gjør det enklere å følge planene vi har lagt og arbeide målbevisst mot målene vi har satt sammen med foreldrene.

Selv om Monica ikke har brukt Bravo-leken selv, mener hun innsatsen som har vært lagt ned før hun selv ble kjent med Maja har stor verdi. 

– Det har vært bra for Maja at hun har hatt en tydelig retning hele veien, og at det ikke har blitt bare lapskaus av ulike metoder. Jeg har også inntrykk av at Maja syntest det var veldig spennende og gøy å jobbe med Bravo-leken i barnehagen. Det er viktig, for med elever som Maja er det lite som kan skje gjennom pålegg. Man får ikke gjort så mye med Maja om hun ikke synes det er gøy, sier Monica.