15 år med Bravo: – Alle scorer på det
Vågsmarka barnehage i Tysnes kommune var blant de første som startet med Bravo-leken i 2010. I dag, 15 år senere, er Bravo-leken et verdifullt verktøy i møte med nye krav til barnehagehverdagen.
Eldbjørg Knudsen har vært styrer i Vågsmarka barnehage siden 1999. Da barnehagen i 2010 ble introdusert for Bravo-leken, var det sammenhengen mellom språk, læring og tidlig hjerneutvikling som fascinerte henne mest. I dag ser hun Bravo-leken i en ny sammenheng: Som ett av flere verktøy som gjør at barnehagen kan møte dagens krav.
– Vi skal ikke lenger ta barn ut av gruppen, men vi skal ha mest mulig inn i det allmennpedagogiske. Hvis et barn har problemer med språket er det ikke slik at vi får ekstra ressurser, og vi skal ha færrest mulig spesialpedagogiske vedtak på barn. Da er Bravo et ypperlig redskap for å få språkutviklingen inn i det allmennpedagogiske. Alle scorer på det, både de fremmedspråklige og de med forsinket utvikling, sier Eldbjørg.
Bravo inn i Kompetanseløftet
Vågsmarka barnehage skal jobbe med inkludering gjennom kompetanseløftet for barnehager, og har fått REKOMP-midler til kompetanseheving. Fokuset de har valgt er inkluderende språkarbeid, slik at barnehagen kan bygge videre på og videreutvikle den innsatsen de allerede har lagt ned.
– Vi tar med oss Bravo inn i Rekomp og kobler sammen Bravo, ASK og Grep om begrep i denne satsingen. Bravo er jo også en form for alternativ og supplerende kommunikasjon og omvendt, så når vi gjør det på denne måten ser vi hvordan vi kan jobbe framover i praksis, sier Eldbjørg.
Naturlig samlingspunkt
Vågsmarka barnehage er en barnehage med 42 plasser, som i dag er fordelt på 31 barn. I 14 år, har Bravo-leken vært med i den strukturerte delen av barnehagehverdagen, enten i samlingsstunder eller i garderoben før lunsj. Som oftest er barna delt i fire grupper etter alder, og alle aldersgruppene har brukt Bravo-leken.
Birgit Jensen Nes er pedagogisk leder og var blant de som lærte om Bravo-leken i 2010. Siden den gang har hun vært en av dem som har ansvar for å forberede Bravo-leken i barnehagen, slik at alle de ansatte kan stå for gjennomføringen. Hun opplever at entusiasmen har vært størst i aldersgruppene 1-3 år, mens variasjoner i aktiviteter og stasjoner har vært viktig for å holde de eldste barna engasjerte.
– Det beste med Bravo-leken er at det er en kjekk lek som samler ungene og der de kan lære språk og begrep som vi kanskje ikke kommer innom i dagligtale. Vi har også hatt barn med autisme som har likt det veldig godt. Det er mange måter å jobbe med språket på, og dette er en måte vi synes fungerer godt, sier Birgit.
Lek og læring - Ja takk, begge deler
I løpet av de siste 15 årene har Bravo-gründer Heidi Aabrekk merket en gradvis endring i debatten rundt tidlig innsats i barnehagene.
– Den velkjente debatten om lek og læring er ikke lenger like polarisert, men nærmer seg en balanse der man ser at det er nødvendig og viktig med frilek, men at det også er nødvendig med veiledet lek og voksenstyrte aktiviter for å sikre at vi får med oss alle. Det er kombinasjonen som gjør at det fungerer så bra, sier Heidi.
Heidi ser også at behovet for gode allmennpedagogiske verktøy i barnehagehverdagen er økende, og applauderer at Vågsmarka barnehage ser Bravo-leken som et av flere verktøy i en helskap.
– De barnehagene som virkelig får det til kombinerer sin egen pedagogikk med verktøy, utstyr og utforming av rom og uteområde og skaper gjennom det et barnehagetilbud av høy kvalitet for alle barn.
Veien videre for Bravo
For å holde Bravo-leken ved like i barnehagene, har Intempo AS laget videokurs som nyansatte eller hele avdelingen kan følge. Det blir blir også stadig laget nye ressurser som barnehagene kan laste ned, printe ut og supplere Bravo-leken med, slik at både barn og voksne kan holde interessen oppe.
For to år siden ble også Bravo Intro tilgjengelig, en kortversjon av Bravo-leken på seks ulike språk for å bistå i integrering av nye fremmedspråklige barn i barnehagen. Til høsten slipper Intempo også en versjon av Bravo Intro for småskolen.
– Jeg tror Bravo-leken har kommet for å bli. Vi opplever større behov og større åpenhet for nyere hjerneforskning og det å jobbe systematisk med små barn. Det vi jobber for er jo en utvikling som varer, og det er unødvendig at så mange barn og unge faller utenfor på grunn av lese- og skrivevansker, sier Heidi.