Bravo-leken som spesialpedagogisk og inkluderende språktiltak

Å mestre det å uttrykke seg til andre, og å oppleve å gjøre seg forstått, er avgjørende for at barn trives og lykkes sosialt. Erfaring viser at Bravo-leken er et effektivt verktøy for inkludering av barn med forsinket språkutvikling eller barn med annen språkbakgrunn.

For små barn henger språkferdigheter tett sammen med sosiale ferdigheter. Forskning fra Stavangerprosjektet viser at barn med svake språkferdigheter har flere ganger høyere risiko for å bli utestengt fra lek enn barn med vanlig språkutvikling. Barn med forsinket språkutvikling opplever også ofte større frustrasjon over å ikke kunne uttrykke seg tydelig til barn og voksne og har lettere for å ty til destruktiv og utagerende adferd.

Erfaring viser at Bravo-leken er til stor hjelp for barn med forsinket språkutvikling, selv om årsakene til forsinket språkutvikling varierer. Dette kom også frem i Vista analyses evaluering av Bravo-leken i 2019.

Evalueringen av prosjektet “Bravo Intro - Velkommen til oss” viser også at Bravo Intro støtter barnas sosiale utvikling og bidrar med inkluderende språkarbeid på en god måte. Les mer.

Flere som har brukt Bravo-leken over tid har erfart at Bravo-leken fremmer et inkluderende barnehagemiljø der språksvake barn blir styrket både språklig og sosialt.

Trygghet og mestring

Ordforråd og begrepsforståelse danner grunnlaget for barns utvikling. Tidlig språkinnsats er spesielt viktig for barn med andre morsmål enn norsk. Gjennom Bravo Intro får nyankomne minoritetsspråklige barn en varm velkomst – og det beste utgangspunktet for liv og læring i Norge.

Les mer om Bravo Intro i barnehagen

På lik linje med andre barn

Bravo-leken gir barna et felles vokabular som de språksvake barna kan dra nytte av for å komme inn i leken med de andre barna. 

Les mer fra Solkollen barnehage

Alle får delta

– Bravo-leken er et verktøy der alle kan kjenne mestring og der alle kan delta. Bravo-leken gir visuell støtte på alt du gjør, i tillegg til at du bruker sansene. Det er også gøy, og det er kjempeviktig, sier spesialpedagog Dahl.

Les mer fra Skiptvet kommune

På forsterket avdeling

– Bravo-leken fungerer fordi den er engasjerende. Mellom hver post triller vi terningen som viser hvordan vi skal forflytte oss til neste post, og bevegelsene mellom postene gir et avbrekk.

Les mer fra Nordnes skole

Går i dybden på språket

– Bravo-leken gir et ferdig materiell som går i dybden og som barna synes er gøy. Det blir god kontinuitet i arbeidet, og det er lett for personalet på avdelingen å dra leken med seg videre inn tid. 

Les mer fra spesialpedagogisk team i Strand kommune

- Tør bruke språket mer

– Jeg føler de har blitt tryggere på å bruke de ordene de kan for å gjøre seg forstått. Det er mindre peking, nå enn det var for noen måneder siden, de har kanskje fått mer selvtillit?

Les mer fra Språksatsing for flyktningbarn