Bravo-leken som spesialpedagogisk og inkluderende språktiltak
Å mestre det å uttrykke seg til andre, og å oppleve å gjøre seg forstått, er avgjørende for at barn trives og lykkes sosialt. Erfaring viser at Bravo-leken er et effektivt verktøy for inkludering av barn med forsinket språkutvikling eller barn med annen språkbakgrunn.
For små barn henger språkferdigheter tett sammen med sosiale ferdigheter. Forskning fra Stavangerprosjektet viser at barn med svake språkferdigheter har flere ganger høyere risiko for å bli utestengt fra lek enn barn med vanlig språkutvikling. Barn med forsinket språkutvikling opplever også ofte større frustrasjon over å ikke kunne uttrykke seg tydelig til barn og voksne og har lettere for å ty til destruktiv og utagerende adferd.
Erfaring viser at Bravo-leken er til stor hjelp for barn med forsinket språkutvikling, selv om årsakene til forsinket språkutvikling varierer. Dette kom også frem i Vista analyses evaluering av Bravo-leken i 2019.
Evalueringen av prosjektet “Bravo Intro - Velkommen til oss” viser også at Bravo Intro støtter barnas sosiale utvikling og bidrar med inkluderende språkarbeid på en god måte. Les mer.
Flere som har brukt Bravo-leken over tid har erfart at Bravo-leken fremmer et inkluderende barnehagemiljø der språksvake barn blir styrket både språklig og sosialt.