Hva er BibelBravo?

BibelBravo er et trosopplæringsverktøy for de aller yngste. Det er utviklet over samme lest som Bravo-leken, et språkverktøy som siden 2009 har vært i bruk i over 400 barnehager i Norge og Danmark. BibelBravo kan bidra til variert og konkret trosopplæring i hjemmet, i kirken, i barnehagen og på skolen.

Den sosiale entreprenøren Intempo AS står bak utviklingen av både Bravo-leken og BibelBravo, og har ti års erfaring med å jobbe frem innovative løsninger for lekende læring. De siste ti årene har Intempo AS rettet fokuset mot de aller yngste barna, og gir helsestasjoner, foreldre, barnehager, skoler og nå også menigheter og de som jobber med trosopplæring tilgang til kunnskap om hjernen og konkrete verktøy.

hvaerbibelbravo_680.jpg

Flere enn 400 barnehager leker Bravo-leken, mange foreldre leker det også hjemme og etterhvert har flere skoler tatt det i bruk i begynneropplæringen i lesing. For disse handler leken i hovedsak om grunnleggende begreper som farger, kjøretøy, klær, grønnsaker og tar 10-15 minutter i løpet av dagen. Om ønskelig kan du lære mer om hva Bravo-leken er og hvem den passer for, lære grunnprinsippene for leken eller lese om erfaringene til enkelte barnehager.  

De første tusen dagene

Vi vet at barn aldri lærer så raskt, så enkelt og så mye som de første 1000 dagene. Derfor har vi som foreldre, faddere, besteforeldre og alle som arbeider med trosopplæring en unik mulighet til å gjøre troen tilgjengelig mens barna er små! Når vi sammen ser, hører, smaker, lukter og kjenner på begreper som hører tros- og kristenlivet til, støtter vi barnas egen utvikling av språket og troen sin. Leken er derfor basert på kunnskapen om at jo flere sanseopplevelser barna får når de er små, jo lettere blir læring senere. Slik legges også grunnlaget for gode samtaler og vaner på sikt. Vi håper BibelBravo inspirerer til aktivitet og at opplegget blir et supplement til alt det viktige som skjer i hjemmet og i kristne sammenhenger.

Ni temaopplegg fra Trosopplæringsplanen

BibelBravo gjør det enklere for deg å skape aktive samlinger der barna får bruke hele kroppen og alle sansene sine. BibelBravo består av materiell til ni temasamlinger som setter fokus på grunnleggende tema ved kristen tro og tradisjon, kristen tro i praksis og livstolking og livsmestring. De ni samlingene dåp, kirkerommet, pinse, bønn, fellesskap, nåde, trygghet, tilgivelse og Gud har skapt meg inkluderer alle ulike sanseopplevelser som gjør at barnet tilnærmer seg temaet på flere ulike måter. Temaheftet som følger med forklarer det hele og gjør det lett å gjennomføre en samling med BibelBravo ut i fra materiellet som er ferdig laget. Du kan kjøpe BibelBravo i vår nettbutikk eller hos Bok&Media i Oslo. 

Sjekk også ut #bibelbravo på instagram og del gjerne dine bilder der.