6 gode grunner til å velge Bravo-leken

Over 400 barnehager bruker Bravo-leken, noen helt siden oppstarten i 2009. Her er de viktigste grunnene til at så mange barnehager har omfavnet leken og gjort den til en fast del av deres hverdag.

1. Bravo-leken styrker barns utvikling

Forskning på barns hjerneutvikling viser at jo flere nettverk i barnas hjerne som stimuleres tidlig, jo lettere blir læring senere. Gjennom Bravo-leken får hvert barn en systematisk stimulering gjennom språk, sanser og fysisk aktivitet. Alle barn kan ha utbytte av denne typen stimulering, men erfaring viser at Bravo-leken er til spesielt stor hjelp for barn med forsinket språkutvikling.

Dette kom også frem i Vista analyses evaluering av Bravo-leken i 2019: «Barnekull, som har brukt Bravo-leken systematisk fra småbarnsalder, scorer høyt på begrepstester og språkforståelse i første klasse på skolen. Vår undersøkelse trekker også i retning av at det særlig er de barna som stiller med det svakeste utgangspunktet, som har størst utbytte av språkleken».




2. Bravo-leken gir kompetanseheving for alle ansatte

Intempo har siden 2009 vært en tydelig aktør i barnehagesektoren og har samarbeidet tett med barnehagene, både i utvikling og gjennomføring av Bravo-leken.  Da barnehagelærere gav sine evalueringer av fire toårige prosjekter med Bravo-leken våren 2020, svarte samtlige at Bravo-leken hadde bidratt til kompetanseheving blant personalet. 53,2 prosent mente at prosjektene med Bravo-leken hadde ført til stor eller svært stor grad av kompetanseheving. Denne kompetansehevingen skjer både gjennom kurs, oppfølging og erfaringer fra egen praksis knyttet til Bravo-leken.

En av Intempos målsetninger er å være en aktiv bidragsyter til barnehagebasert kompetanseutvikling i tråd med kompetansestrategien for barnehagene på området språk og kommunikasjon. For å nå målene i strategien er det en forutsetning at aktørene jobber sammen for å planlegge, utvikle og legge til rette for tiltak som styrker barnehagelærernes profesjonelle fellesskap og kompetanseutviklingsarbeidet i hver enkelt barnehage.




3. Bravo-leken setter barnehagens språkmiljø i fokus.

Å stimulere barnas språk og sørge for et godt språkmiljø er en av barnehagens viktigste oppgaver. Bravo-leken er et godt supplement til barnehagens øvrige pedagogiske arbeid for å oppnå dette. I evalueringen som ble gjort våren 2020 og i Vista analyses rapport forteller flere barnehager at Bravo-leken har god effekt på språkmiljøet i barnehagen. Dette blir synlig blant annet ved at temaene og begrepene barna blir introdusert for i Bravo-runden dukker opp i frileken og i andre pedagogiske aktiviteter resten av dagen.

Flere peker også på at Bravo-leken bidrar til økt språklig bevissthet blant de voksne i barnehagen. Flere barnehagelærere fortalte i evalueringen våren 2020 at de opplevde at det ble lettere å jobbe systematisk med språkstimulering, også utenfor Bravo-øktene. Muligheten til å tilpasse tema og fokus i Bravo-leken til å passe barnehagens andre planer og aktiviteter gjør det enkelt for hver barnehage å etablere en helhetlig tilnærming til språkarbeidet.




4. Styrket språk reduserer utenforskap og mobbing

For små barn henger språkferdigheter tett sammen med sosiale ferdigheter. Forskning fra Stavangerprosjektet viser at barn med svake språkferdigheter har flere ganger høyere risiko for å bli utestengt fra lek enn barn med vanlig språkutvikling. Barn med forsinket språkutvikling opplever også ofte større frustrasjon over å ikke kunne uttrykke seg tydelig til barn og voksne og har lettere for å ty til destruktiv og utagerende adferd.

Flere som har brukt Bravo-leken over tid har erfart at Bravo-leken fremmer et inkluderende barnehagemilø der språksvake barn blir styrket både språklig og sosialt. I tillegg til den direkte stimuleringen Bravo-leken gir, får hele barnegruppen et felles vokabular som de språksvake barna kan støtte seg på ved inngang til lek og samhandling med andre barn.





5. Bravo-leken er enkel å gjennomføre

Med tydelig struktur og 180 ferdig planlagte økter, er Bravo-leken et verktøy som krever lite ressurser å planlegge. Alle ansatte i barnehagen kan gjennomgå kurs og gjennomføre Bravo-leken på en god måte, noe som gjør gjennomføringen mindre sårbar ved fravær.  Mange barnehager utpeker en ansvarlig Bravo-sjef som hver uke gjør klart materiellet som står på ukeplanen og har kontakt med Intempo ved ønske og behov fra barnehagens side. Med en slik organisering krever Bravo-leken rundt ti minutter planleggingstid hver uke.

Bravo-leken utgjør en del av samlingsstunden, men den erstatter ikke en vanlig samling, og legger heller ikke beslag på tid til frilek eller andre aktiviteter. Leken kan også enkelt tas med på tur eller tilpasses andre aktiviteter i barnehagen.




6. Bravo-leken er gøy!

Sist, men ikke minst: Bravo-leken er gøy! Av alle tilbakemeldinger Intempo får fra barnehager som bruker Bravo-leken, er dette den suverent vanligste. Bravo-leken er og skal alltid være gøy, både for voksne og barn. Dette er viktig fordi barnas begeistring og engasjement for leken er avgjørende for at Bravo-leken fungerer. Kombinasjonen av forutsigbare rammer, korte økter, variert innhold, ulike fysiske utfordringer, og utforsking av begreper og konkreter sammen med en engasjert voksen gjør at Bravo-leken lykkes i å engasjere barn fra 1 års alder og oppover.

Både de yngste og eldste barna synes dette er morsomt og gleder seg til Bravo-samlingene. De etterspør Bravo og er engasjerte – dette synes de er gøy!
— Torunn Jakobsen Sæther, Bogerudsletta barnehage.