Bravo-biblioteket: 100 tegnspråkfilmer for et inkluderende språkmiljø

Hvordan kan vi skape enda bedre språkmiljøer for barn som bruker tegnspråk eller Tegn Til Tale? Gjennom et spennende samarbeid mellom Bravo-leken og Milla Says har vi sammen utviklet et nytt digitalt Bravo-bibliotek som inneholder tegnspråkfilmer til de tegnillustrerte begrepene i Level Up. Målet er å gi barna og deres foreldre eller fagpersoner tilgang til systematisk språkstimulering med ord, bilder, konkreter og tegn.

Les mer
Bravo-leken blir komplett på tre samiske språk

– Arbeidet med den samiske versjonen startet allerede i 2017, da vi fikk støtte fra Sametinget til å utvikle deler av materiellet på samisk. Dette materiellet har vært i bruk siden, og har blitt godt mottatt i barnehagene og av barna. Nå får vi endelig muligheten til å ferdigstille hele pakken på nord-, sør- og lulesamisk, sier Heidi Aabrekk, gründer og daglig leder i Intempo AS.

Les mer
Gratis digital oppstartssamling 28.8.25 og 3.9.25

Vi inviterer til gratis digital oppstartssamling for dere som leker Bravo-leken 28. august kl 1230-1300.
Oppstart av høstens Bravo-runder er 1. september. Om du trenger litt inspirasjon til høsten Bravo-runder er du hjertelig velkommen til å bli med på en felles digital Bravo-samling i forkant av høstens Bravo-runder. Vi deler tips, ressurser og gode råd for dere som leker Bravo-leken!

Les mer
Videreføring: Nye deltagere søkes til "Mestring og inkludering hjemme, i barnehagen og på skolen"

Foreldre og fagpersoner er nå i gang med Bravo-leken hjemme, i barnehagen og på skolen gjennom prosjektet “Mestring og inkludering” i samarbeid med Downs Syndrom Norge, støttet av Stiftelsen Dam. 90% svarer i oppstartsevalueringen at de har forventninger til at Bravo-leken kan bidra med trygghet og mestring, økt ordforråd og begrepsforståelse, glede og engasjement, samt mer systematisk lekbasert læring.

Les mer
Prosjekt Trygghet og mestring: Språkglede med Bravo-leken

Våren 2025 ble det gjennomført en sluttevaluering av Bravo-leken i prosjekt Trygghet og mestring for å undersøke hvilke endringer ansatte har observert hos barna som deltar i leken. Resultatene viser at Bravo-leken oppleves som et verdifullt verktøy for å styrke barnas språkforståelse, utvide ordforrådet og fremme sosial trygghet og samspill. Deltakerne rapporterer at barna er mer engasjerte, uttrykker seg mer verbalt og viser økt trygghet i gruppa. Evalueringen bekrefter at Bravo-leken har en tydelig positiv effekt på både språkutvikling og trivsel i barnehagehverdagen.

Les mer
Bravo-leken evalueres: Målet er å synliggjøre hvilken verdi prosjektet har hatt for barna og for de ansatte

Prosjektet Trygghet og mestring med Bravo-leken nærmer seg slutten. Prosjektet har vært mulig takket være støtte fra tre ulike stiftelser, SpareBank 1 Østfold Akerhus, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør og Sparebankstiftelsen DNB. Nå starter en viktig evaluering for å kartlegge de barnehageansatte sine erfaringer. Dette er avgjørende for at vi skal kunne synliggjøre prosjektets verdi for barna og de ansatte, lære av erfaringene og sikre videre utvikling av nye prosjekter.

Les mer
Oppstartsevaluering: Mestring og inkludering hjemme, i barnehagen og på skolen

Foreldre og fagpersoner er nå i gang med Bravo-leken hjemme, i barnehagen og på skolen gjennom prosjektet “Mestring og inkludering” i samarbeid med Downs Syndrom Norge, støttet av Stiftelsen Dam. 90% svarer i oppstartsevalueringen at de har forventninger til at Bravo-leken kan bidra med trygghet og mestring, økt ordforråd og begrepsforståelse, glede og engasjement, samt mer systematisk lekbasert læring.

Les mer
Foreldre, barnehager og skoler jobber for mestring og inkludering

Det er utrolig gledelig å fortelle at prosjektet “Mestring og inkludering” som vi fikk støtte til fra Stiftelsen Dam nå har fått 40 deltagere og er i gang. Vi søkte om midler til prosjektet i samarbeid med Downs Syndrom Norge, og sammen rekrutterte vi 40 familier, barnehager og skoler gjennom sommerferien. Disse er nå i gang og skal leke Bravo-leken hjemme, i barnehagen eller på skolen med enkeltbarn og barnegrupper som har forventet forsinket eller forsinket språkutvikling.

Les mer