Spesialpedagog: – Bravo-leken, det er bravo! Det er genialt, rett og slett.

Gøy, inkluderende, systematisk og lærerikt. Det er hovedgrunnene til at spesialpedagog Wenche Pedersen Dahl lar seg begeistre av Bravo-leken.

Wenche Pedersen Dahl er spesialpedagog i Skiptvet kommune. Fra 2018 har alle barnehager i kommunen lekt Bravo-leken som del av prosjektet Inkluderende språksatsing.

Wenche Pedersen Dahl, spesialpedagog i Strand kommune. Foto: Privat

Wenche Pedersen Dahl, spesialpedagog i Strand kommune. Foto: Privat

 Som en av to kommunalt ansatte spesialpedagoger jobber Dahl med alle kommunens barnehager, der hun både følger opp enkeltbarn med vedtak fra PPT og jobber forebyggende med hele barnegruppen og med miljøet i barnehagen. Dahl ser Bravo-leken som en veldig styrke for begge disse arbeidsmåtene.

– Mange barn vi jobber med har vansker med språk, konsentrasjon og oppmerksomhet. En del av barna vi jobber med kan ha utfordringer med å holde ut i samling. Bravo-leken er kort og morsom, det er fysisk aktivitet, og leken er veldig inkluderende. Barna har et veldig fellesskap rundt det de skal gjøre, med jubel, glede, spenningen rundt terningen og det å sitte og si ting sammen. Det er veldig bra når man tenker tidlig innsats og forebygging, sier Dahl.

 

Bruker alle sansene

For flerspråklige barn som skal lære flere språk på samme tid, og for barn med ulike utfordringer knyttet til språk og samspill, ser Dahl Bravo-leken som et godt verktøy. 

– Bravo-leken er et verktøy der alle kan kjenne mestring og der alle kan delta. Bravo-leken gir visuell støtte på alt du gjør, i tillegg til at du bruker sansene. Det er også gøy, og det er kjempeviktig. Når det er noe som er spennende, er du mer åpen for læring, uten at du merker at du er i en læringssituasjon.

 

Tar Bravo-leken med videre 

Når Dahl jobber med barn med vedtak fra PPT, tar hun gjerne utgangspunkt i noen ord og begreper barnet møter i Bravo-leken og jobber med barnet i en mindre gruppe der hun går mer i dybden og sikrer at barnet er i stand til å overføre begrepet til andre situasjoner i barnehagehverdagen.

 – Et barn med autismespekterforstyrrelse og med lite uttalt språk lærte mange nye ord gjennom Bravo-leken. Jeg husker blant annet at barnet lærte forskjellen på kald, varm og lunken. Repetisjonen og tempoet i Bravo-leken er perfekt for dette barnet, sier Dahl.

– Et annet barn på 3-4 viste liten interesse for språk og var lite språklig aktiv. Bravo-leken vekket interesse for språket hos barnet som ikke hadde vist interesse for dette før. Det skjer noe i Bravo-leken som vi kan ta med oss videre, sier Dahl.

En far til en jente på tre år fortalte Dahl at datteren hadde spurt han hva et pronomen var, for så å forklare faren om pronomen. 

– Far ble veldig imponert. I Bravo-leken utvider barna ordforrådet og lærer ord som vi ellers ikke hadde kommet på å lære dem, sier Dahl.  

Ønsker Bravo-leken i skolen 

Fremover håper Dahl at Bravo-leken kan få være med barna hun jobber med i overgangen til skolen.

– Skolen gir barnet nye rammer, så å kunne fortsette med Bravo-leken, som barnet kjenner, ville være positivt. Barna har et godt forhold til Bravo-leken, og barna lærer i leken uten at de vet om det. Det er et godt opplegg som er lett å bruke, og som kan tilpasses, sier Dahl.

– Er Bravo-leken noe du som spesialpedagog kan anbefale på faglig grunnlag?

– Ja, det tenker jeg. Vi er opptatt av at det er et system, at det er visuelt og også veldig lett tilgjengelig. Det er genialt, og en annerledes måte å jobbe for å lære seg ord. Det er en mulighet vi ikke har vært så oppmerksomme på.

– Jeg kan absolutt anbefale det som et verktøy og et supplement til å jobbe i dybden med begrepsinnlæring for enkeltbarn, sier Dahl. 

Se en film fra Lindormen barnehage i Skiptvet her!