10. Bravo-leken for barn med spesielle behov for tilrettelegging

Noen får barn med kjente utviklingsutfordringer. Det kan være premature barn, diagnoser som CP eller Downs, eller udefinerte ekstrabehov av andre årsaker. Noen oppdages tidlig og andre oppdages etterhvert som utviklingstrinn uteblir. Hva kan du som er sammen med barn med spesielle behov for tilrettelegging gjøre, og på hvilke måter kan dere samarbeide på tvers av hjem, barnehage og skole?

Høy intensitet, høyt tempo og entusiasme for alle

Det viktigste vi ønsker å formidle er at Bravo-leken gjennomføres med høy intensitet, høyt tempo og stor entusiasme for alle barn - også de som har spesielle behov for tilrettelegging. Det er ingen grunn til å redusere eller forenkle mengden med informasjon, for i de aller fleste tilfeller trenger disse barna heller mer enn mindre stimuli. Vi vet at i de aller fleste tilfeller er sansene klare for å motta erfaringer med kaldt og varmt vann, smake på søte jordbær, se på tøffe traktorer og så videre, selv om responsen eller evnen til gi uttrykk for det de opplever ikke er helt på plass enda. Gjennom Bravo-leken tar vi voksne ansvar for å bringe verden inn til barna, og særlig til de barna som ikke kan utforske den på egenhånd på grunn av manglende motorikk, begrenset talespråk eller reduserte sanser. Dette er ofte en uvant tanke for mange, for når kommunikasjonen eller motorikken uteblir, har vi lett for å undervurdere barnas kapasitet til å få med seg det som skjer.

Samarbeid mellom hjem og barnehage

Bruk ukeplanene og gi barnet mulighet til å møte de samme begrepene både hjemme og i barnehagen. Vi nevnte det tidligere; repetisjon av sanseinntrykkene gjør koblingene i hjernen sterkere og mer varig. Om barnehagen har hovedansvaret for gjennomføringen av Bravo-runder, så del ukeplanen med foreldrene slik at de kan snakke om begrepene, utforske kategoriene og forstå barnets forsøk på kommunikasjon bedre. Om foreldrene har fått innvilget Bravo-leken som hjelpemiddel og har hovedansvaret for gjennomføringen, så del ukeplanene med barnehagen og send gjerne med dagens kort i sekken. Da kan barnehagen øve på tegn, symbol, talespråk og skriftspråk med de samme begrepene som familien øver på hjemme.

Jo mere vi er sammen…

I barnehagen er alle barna med på Bravo-runden i samlingsstunden, men om muligheten for en ekstra-runde byr seg, så inviter andre barn med på Bravo-runden! Flere barn skaper stemning, entusiasme og viktigst av alt; felles fokus på begrepene og de er gjerne gode øvingsbilder på de fysiske aktivitetene! Når flere er opptatt av det samme blir det flere samtaler, flere aktiviteter og enda flere repetisjoner av begrepene i deres naturlige kontekst! Hjemme kan både yngre og eldre søsken delta i Bravo-runden.

Synsvansker

For blinde eller svaksynte barn, kan det være nyttig med et roligere tempo, i allefall i starten. Undersøk hvilken del av synsfeltet som er enklest å bruke for barnet og gi god tid til å fokusere på både ord og bilder. Følesansen er svært viktig, så gi god tid til å kjenne på både bokstaver (sporing, 3D-bokstaver, beskrivelse av bokstavens form) og konkreter for de enkelte begrepene. Det er ikke nødvendig å redusere volumet av begreper, men runden vil kunne ta noe lenger tid. En god ressurs for barn med synsvansker er Dr. Roman-Lantzy og hennes kunnskap om barn med CVI (cortical visual impairment) som er et supplement til den tradisjonelle synspedagogikken som Statped tilbyr.

Språk og kommunikasjon

Målet for alle barn er et funksjonelt språk. Det kan for eksempel være tegnspråk, symbolspråk, talespråk eller skriftspråk som vil passe akkurat ditt barn best - på sikt! Når barna er små er det krevende å kartlegge dem, diagnoser kan gi nyttig informasjon, men det er altfor tidlig å vite hvilket språk og kommunikasjonsform som vil egne seg best. Ansvaret for å sikre denne tilgangen på nødvendig stimulering ligger hos de voksne. Barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon vil sannsynligvis ha størst utbytte av å starte stimuleringen før fylte to år (Van der Meer 2010; Torkildsen 2008). Resultatene av stimuleringen blir bedre jo mer systematisk tiltakene er, jo tidligere de blir satt inn og jo høyere intensitet de har. Derfor er det viktig å tenke på en samlet tiltaksrekke. Et utvalg hjelpemidler eller arbeidsmåter som gir barnet en brei erfaring med mange ulike former for kommunikasjon. Man trenger ikke velge ett tiltak og holde seg til det. Barnet trenger et rikt språkmiljø der tidlige kommunikasjonsformer anerkjennes, der voksne og barn er i et godt samspill, der utgangspunktet er at barnet forstår og at ordforrådet, begrepsforståelse og den språklige bevisstheten bør økes raskt før fylte 3 år. Fremtidige lese- og skriveferdigheter og kommunikasjonsferdigheter er avhengig av et rikt ordforråd, begrepsforståelse og språklig bevissthet. Bravo-leken er derfor ett av flere element i et barns språkmiljø, som enkelt kan koordineres med øving på tegn, symboler eller munnmotorikk.

Bravo-lekenGasta Design