4. Bravo-runden: Inntrykksøkter og puslestasjon

Bravo-runden består som regel av tre inntrykksøkter og en puslestasjon. Under ser du korte filmsnutter av hvordan en Bravo-runde kan se ut. Når dere leker på denne måten vil barna få kjennskap til flere bokstaver og ord om dagen, samtidig som de er i fysisk aktivitet. Selve runden tar ikke mer enn 10-15 minutter daglig.

Inntrykksøkt: Begrep og lukt

På den første stasjonen viser du for eksempel ord- og bildekort om krydder og urter. Kategorien står i nedre høyre hjørne på baksiden av kortene. Si: «Nå skal dere få se noen krydder og urter». Vis ordbildene i høyt tempo mens du sier ordene høyt. Bla bakfra, da ser du hva som står på kortet på baksiden. Snu kortene og vis bildene i høyt tempo, mens du sier ordene. Snu kortene igjen, stokk dem litt, og vis ordene en gang til. Velg et av ordene, og la ungene få smake, lukte, kjenne, se og høre på konkreten. Se hvordan her:

Kast så terningen og gjør aktiviteten den lander på til neste stasjon. Hjelp barna så mye de trenger. Led gjerne an i aktiviteten slik at de ser hvordan den utføres. Slik kan det se ut:

Inntrykksøkt: Bokstav/lyd

Når dere har kommet fram til stasjon nr. 2 er det fokus på bokstaver og bokstavens lyd og navn. Si: «Nå skal dere få se bokstavene vi trenger for å skrive sau. s - a- u.» Vis både de store og de små bokstavene og si bokstavens lyd eller bokstavens navn og legg bokstavene utover gulvet foran barna. Konkretiser gjerne med en ting. Se hvordan her:

Kast terningen igjen og gjør aktiviteten den lander på til neste stasjon. Hjelp barnet så mye det trenger.

Inntrykksøkt: Mengder med konkreter

På stasjon nr. 3 viser dere for eksempel noen mengder og konkretiserer med noe som kan telles. Vis mengdene i hurtig tempo, bla bakfra og si: “Nå skal dere få se noen mengder. 1, 2, 3, 4 og 5”. Vis deretter tallene og så mengdene igjen. Så kan dere konkretisere en eller flere mengder med noe som kan telles. Se et eksempel her:

Kast så terningen og gjør aktiviteten den lander på til neste stasjon. Hjelp barna så mye de trenger. Led gjerne an i aktiviteten slik at de ser hvordan den utføres frem til siste stasjon.

Puslestasjonen

Stasjon nummer fire er puslestasjonen. I inntrykksøktene på de tre første stasjonene har du vært den aktive og gitt informasjon til barnet. På puslestasjonen, uttrykksøkten, får barna være aktive. Noen barn hiver seg gjerne frempå i denne situasjonen, andre er ofte litt mer tilbaketrukket.

Kategorien som brukes på puslestasjonen har vært brukt og repetert på tidligere inntrykksøkter og er kjent for barna. Derfor er det først etter noen uker med Bravo-leken at puslestasjonen kommer inn på ukeplanene.

I dag handler det om bokstaver, og barna skal få være med å koble bokstav og konkret. Vis gjerne bokstavene i høyt tempo på nytt og si:

«Her har vi to bokstaver, k og s. Og vi har to dyr, ku og sau. Hvilket dyr begynner på k? Og hvilket dyr begynner på s?» Dersom et av barna har lyst å prøve og kobler riktig bokstav og dyr, roser du barnet og roper Bravo! Dersom barnet kobler feil, hjelper du barnet så mye det trenger for å legge den på riktig sted og sier: «K er første bokstaven i ku!» Og så roper dere Bravo!

På denne måten kan barnet aldri gjøre feil fordi dere gjør det sammen. Dersom barna ikke vil, kobler du bokstav og konkret, og på denne måten får barnet se at det ikke er en test, men kun en lek. Målet er at barna sammen med deg kan få positive mestringsopplevelser av å delta. Slik får barna utforsket, øvd og vist hva de kan innenfor trygge rammer. Se hvordan her:

Velg så en ny aktivitet til start. Nå kan dere enten ta runden en gang til, eller så kan dere ta runden en gang til senere på dagen. Målet er at barna skal få fire repetisjoner av ordene, bokstavene eller setningene, noe som er optimalt på en dag! For å sikre rask progresjon og høy intensitet på leken anbefaler vi å følge ukeplanene og dermed ta ut en gammel kategori og sette inn en ny hver dag. Slik får barna alltid tilgang på nye bokstaver, ord og setninger, og slik blir ordforrådet utvidet og den språklige bevisstheten økes.