3. Forberedelser til Bravo-runden

Bravo-runden er grunntanken i hvordan Bravo-leken blir gjennomført. Når du kan Bravo-runden kan du variere Bravo-leken i det uendelige. Bravo-runden passer både for dere som leker hjemme, i barnehagen eller utendørs, med ett eller flere barn. Bravo-runden er utgangspunktet for all Bravo-lek fra barnet er 4 måneder gammelt, og vil følge barnet etter hvert som det vokser.

I Bravo-runden kan alle bokstaver, ord og begreper brukes. Vi anbefaler å følge ukeplanene, de forteller deg hvilke kategorier som skal være med. En kategori er fem bokstaver, fem ord som naturlig hører sammen med hverandre eller nøkkelordene eller faktasetningene i en Maxibok. Bokstavkategorier kan være bokstavens navn, bokstavens lyd, små bokstaver, store bokstaver, konsonanter eller vokaler. På ord- og bildekortene står kategorien på baksiden av kortet nederst i høyre hjørne. Kategorien brukes som introduksjon til hver gang du skal presentere ord eller bokstaver.

Plassering av stasjoner

Finn hvilke kategorier du skal ha i ukeplanen og plasser de fem kortene til hver kategori på fire forskjellige steder. Dette utgjør de fire ulike stasjonene i Bravo-runden. Avstanden regulerer du ut i fra hvor mobile barna er.

Finn gjerne også frem ting som konkretiserer et eller to av ordene/bokstavene i en eller flere av kategoriene. Dette betyr for eksempel at barnet får smake blomkål når dere har om grønnsaker og kjenne på flasker med varmt og kaldt vann når dette er tema. Slike konkrete elementer barna får erfare begrepene gjennom kaller vi konkreter.

Plasser aktivitetsterningen ved første stasjon, slik at den er tilgjengelig når dere skal bevege dere til andre stasjon i Bravo-runden. Plasser bObles mellom stasjonene dersom dere bruker bObles som en del av den fysiske aktiviteten mellom stasjonene i Bravo-leken.

Med enkeltbarn eller i grupper

Markér gjerne en startstrek på gulvet. Da vet barna hvor de skal starte runden hver gang, og det blir lettere å organisere for deg. Leker du Bravo-leken med mange barn, anbefaler vi å dele gruppen, slik at 4-6 barn deltar i leken om gangen. I starten er det en fordel om to voksne deltar i Bravo-leken, frem til leken er kjent og innarbeidet blant barna.

Inviter barnet eller barna til å være med å leke, og si at de skal sette seg på startstreken ved den første stasjonen og se på deg.

Her ser du et eksempel på hvordan en hel Bravo-runde kan se ut i en barnehage:

Grunnprinsipper for Bravo-leken

Bravo-leken er basert på tre grunnprinsipper som er viktige å huske på underveis; entusiasme, variasjon og intensitet. Disse legger grunnlaget for hvordan du gjennomfører leken sammen med barna.

Entusiasme
Barna elsker å leke sammen med deg! At du er genuint interessert i å tilbringe tid sammen med dem oppdages raskt – og det samme gjør det motsatte. Når du synes noe er gøy – smitter det!

Variasjon
For å få til så mange koblinger og så mange nettverk som mulig, som vi skrev om i leksjon 1, trenger barna ulike aktiviteter og erfaringer – de er avhengige av variasjon. Repetisjon av den samme aktiviteten over tid vil gi en sterk og varig kobling i hjernen. Dette er bra, men det er ikke nok. Barnehjernen trenger også et rikt nettverk – og da må vi variere aktivitetene vi gjør, både i Bravo-leken og resten av dagen.

Intensitet
Intensitet betyr to ting i Bravo-leken. Den ene formen handler om at du holder intensiteten oppe og leker 12-ukersbolken ferdig, heller enn en og annen gang innimellom. Den andre formen handler om kvaliteten på øktene, at sanseopplevelsene er “intense”, tydelige og klare.

Les en egen artikkel om grunnprinsippene her.