6. Stasjonsvariasjoner

Et viktig grunnprinsipp i Bravo-leken er variasjon. Variasjon av innholdet på stasjonene gir barna flere sanseopplevelser som bidrar til nysgjerrighet, utforsking og gjenkjenning. Samtaler og aktiviteter gjennom dagen inspireres gjerne av begrepene som har vært i Bravo-runden og gir verdifull øving i kontekst.

Følger du ukeplanene, vil innholdet på stasjonene i Bravo-runden automatisk variere. Hver dag kommer en ny stasjon inn i Bravo-runden, og det gjør det alltid spennende og morsomt å leke for barna.

Under følger en oversikt over de vanligste stasjonsvariasjonene, og en kort beskrivelse av hva du skal gjøre på stasjonen.

Bokstaver med alfabetet

Vis bokstavene i alfabetet eller til et spesielt ord. Veksle mellom å vise stor og liten bokstav, og veksle mellom å si bokstavlyden og bokstavnavnet.

Ord- og bildekort

Presenter kategorien, bla bakfra i hurtig tempo og si de fem ordene. Snu kortene og vis bildene, før du igjen snur bunken, stokker kortene og viser ordene igjen. Konkretiser gjerne et av ordene med en konkret.

ordpar.jpg

Ordpar og setninger

Mot slutten av Kickstart-ukeplanen møter dere noen få ordpar og setninger. Flere ord sammen gir mer nyansert mening, og er et viktig steg på veien mot bedre språklig bevissthet. Stegene representerer variasjon og er en gradvis tilvenning til flere og flere ord og mindre og mindre skriftstørrelse.

Stavelek med et ordkort og bokstavene

Flere bokstaver kan bli til et helt ord! Gi barna sitt første møte med oppbygningen til et ord. Vis barna ordkortet og legg deretter bokstav for bokstav ned slik at du skriver det samme ordet. Husk å legge det i leseretningen til barna.

Bokstavlek med alfabetet

B for brokkoli. B for Bendik. B for bord. Vis hvordan bokstaven ser ut, og la barna få høre hvordan lyden og navnet høres ut. Se dere rundt og vis frem flere ting som begynner på B. Utenom Bravo-runden kan dere bruke alfabetet og la en ny bokstav være fokus for hvert måltid.

trekkenbokstav.jpg

Trekk en bokstav

Legg alfabetet i en pose eller eske. La barna få trekke en og en bokstav til du har nok bokstaver til å skrive et ord. For hver bokstav barna trekker sier du bokstavens navn og bokstavens lyd. Når du har nok konsonanter og vokaler til å skrive et ord viser du barna hvordan bokstavene kan bli til et eller flere ulike ord!

Koble bokstaver og bilder/konkreter 

- med alfabetet og konkreter eller lottobrikkene. Vis to eller flere bokstaver i hurtig tempo og koble de deretter sammen med konkreter eller lottobrikkene som begynner på bokstavene du viste.

Tegnspråk med ord- og bildekort fra Level Up

Til 100 av kortene i Bravo Level Up hører det til tegnspråkillustrasjoner. Si: “Nå skal du få se noen kort om villdyr.” Vis ordene og bildene. Velg et av kortene og vis tegnet. Stokk deretter kortene og vis ordene igjen. Neste gang velger du et annet dyr og viser tegnet til dette.

smaklukt.jpg

Smak og lukt med konkreter og ord- og bildekort

Ta med smaks- eller luktprøver når det er kort som inviterer til dette. Vis kortene i hurtig tempo og la barna få smake/lukte. Flere sanser blir aktivert når barna både får smake, lukte, se, høre og kjenne!

Mengder med mengdekortene

Mengdekortene vises på samme måte som ord- og bildekortene. Presenter kategorien, vis mengdene, deretter tallene og til slutt mengdene igjen. Konkretiser gjerne en eller flere av mengdene med steiner, druer, rosiner, perler el.l.

Regnestykker med mengdekortene

Automatisering av regnestykker med de ulike regneartene er viktig og noe man kan starte med tidlig. Velg ut for eksempel mengdene 3, 7 og 10 og ta med regnesymbolene pluss og er lik. Si: “Nå skal dere få se et regnestykke med mengdene 3, 7 og 10. Legg kortene med mengdesiden opp foran barna, mens du sier 3 + 7 = 10.”

Maxibøker

Første gang Maxibøkene kommer på stasjonen vises kun nøkkelordene. Siden nøkkelordene er krevende å konkretisere, lar vi dem «henge i luften» til barna får forklaringen i faktasetningene som kommer senere i uka. Den voksne minner da barna på at dere leste nøkkelordene tidligere og at dere nå skal få lese mer om temaet.

flere-spra%CC%8Ak.jpg

Bravo på flere språk med engelske eller blanke kort

Å bruke flere språk i Bravo-leken er utviklende for barna. Bruk ressursene du har rundt deg, og oversett eller lag nye kort på andre språk. Kan du ikke språket selv, kan du skrive ordet med lydskrift på baksiden av ord- og bildekortet, da kan du uansett lese og vise ordene til barnet.

Noter med notekortene

Si: “Nå skal dere få se noen noter som hører til g-nøkkelen.” Vis kortene på samme måte som du gjør ellers før du til slutt spiller notene som barna har fått se på et instrument. Et klokkespill, en blokkfløyte, et piano eller en app på iPaden fungerer kjempefint til dette. Dere kan også vise denne filmen: Bravo-TV – en film om noter

Pek, vis og skriv på blanke ordkort

La barna få lede an. Når barna peker og viser, svarer du hva det er før du bruker de blanke kortene og skriver navnet til tingene barna viser deg. Lag til slutt en passende overordnet kategori for ordene. Dette er en super måte å lage egne kategorier til Bravo-runden på.

Bravo-lekenGasta Design