5. Mellom stasjonene: Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er en viktig del av Bravo-leken. Når barna får erfare mange ulike typer bevegelser og motoriske aktiviteter får hjernen og kroppen støtte til å utvikle seg. Hver bevegelse eller aktivitet barna skal lære må de øve på. Hjerneforsker Hermundur Sigmundsson sier at all ferdighetstrening er spesifikk (Sigmundsson, 2008). Det betyr helt enkelt at man ikke blir god til å gå på ski, når man øver på å sykle. Derfor er det viktig at barna får tid til å være i egenaktivitet, samtidig som du gir dem utfordringer de kan strekke seg etter.

Aktivitetene i Bravo-leken har stor egenverdi, men fungerer også som avbrekk eller aktive pauser mellom stasjonene i Bravo-runden der dere har økter med bokstaver og ord. Fysisk aktivitet sørger blant annet for økt blodsirkulasjon og dypere pust og dermed mer næring til hjernen, noe som kan gi økt konsentrasjon og bedre læringsevne. Se en film om barns motoriske utvikling fra 1-6 år her.

Aktivitetsterningen

Terningen som følger med i Bravo-leken viser forslag til aktiviteter dere kan gjøre i Bravo-runden. Lander terningen på bravo, kan dere enten velge en av aktivitetene som er trykt på, eller velge en annen aktivitet som ungene synes er morsom!

bObles aktivitetsmøbler

bObles er møbler for barn som inspirerer til variert bevegelse. Ambisjonen til de danske utviklerne er å skape et bevegelsesunivers som inspirerer til kroppslig lek, kroppslig glede og øker bevisstheten om alt kroppen kan klare og erfare. Møblene er bygget opp omkring barnas motoriske utvikling i samarbeid med fysioterapeuter og hjerneforskere. bObles kan både brukes i de aktive pausene i Bravo-runden og i frileken på avdelingen. Møblene gjør automatisk innemiljøet om til «ulendt terreng»! Les mer om bObles her.

Forslag til aktiviteter i Bravo-runden for de yngste

Det første året skjer en rivende motorisk utvikling, de lærer rett og slett å bevege seg. Vi har forslag til seks aktiviteter dere kan øve på sammen – åle, krabbe, rulle, snurre, henge og fly! Du trenger ikke vente til barna kan gjøre aktiviteten selv, du kan hjelpe barna og gjøre aktiviteten for dem. Husk variasjon i tempo – av og til hurtig og av og til langsomt. Jo langsommere du beveger barnet, jo enklere er det å kjenne etter de ulike bevegelsene.

Åle

Når dere åler er det viktig å passe på at magen er i gulvet og at armer og ben følger et diagonalt mønster. Dra og skyv dere fremover med motsatt hånd og fot. Bruk stortåen til å sparke godt fra i gulvet. Du er det beste øvingsbildet for barna, så legg deg ned på bakken og la barna følge etter deg.

Krabb fra en stasjon til den neste.

Krabbe

Krabbingen skal foregå på knær og hender og i et diagonalt mønster. Motsatt arm og fot skal flyttes frem for hvert skritt. For de yngste barna kan det å krabbe være en utfordrende nok aktivitet i seg selv.

Rulle

Dersom barna er store nok til å rulle selv, legger alle seg ned på gulvet med hendene over hodet og ruller som tømmerstokker. Barn som sitter i rullestol løftes ut av stolen og legges på en madrass, før de rulles langsomt bortover.

Snurre

Før barna har lært å gå holder du dem tett inntil deg slik at dere kan snurre rundt sammen. Kan barna gå, snurrer dere på jakt etter noe å sanse. Dere løfter armene over hodet slik som ballettdansere eller superhelter gjør og snurrer rundt deres egen akse. Sitter barnet i rullestol, er det bare å snurre på stolen.

Fly

Flyturen kan gjennomføres på ulike måter. Du kan løfte barna høyt i været og fly på jakt etter tingen. Dette er bra for balansen og romfølelsen til barna! Dere kan også løpe med armene strekt ut som vingene på et fly på jakt etter neste ting, da stimuleres muskel- og leddsansen til barnet. Lek gjerne “hermegåsa”.

Henge

Begynn gradvis med å la barna henge i tomlene dine, for å styrke håndledd, albuer og skuldre. Når de klarer å holde fast på egenhånd kan du prøve å løfte de en liten cm over gulvet. Dette bidrar til å utvikle finmotorikken, bedre samsynet og gir kroppen en full utstrekning. Videre progresjon er å henge i et kosteskaft fra en stasjon til neste stasjon.

Forslag til progresjon når barna mestrer aktivitetene på terningen

Barnets kroppsbeherskelse øker. Sett av tid til å være sammen med barna på gulvet, for fremdeles vil det være gunstig å gjøre de grunnleggende aktivitetene som åle, krabbe, rulle, snurre, fly og henge. Legg til rette for utfordringer etter hvert som barna mestrer nye ferdigheter og velg blant aktivitetene nedenfor.

Last ned Aktivitetslykkehjulet vår fra ressursbanken!

balansere.jpg

Balanse

Bruk bObles kyllingen og øv på å balansere på den. Du kan også teipe en linje på gulvet og øve på å balansere på denne, før dere videreutvikler aktiviteten til  en bred benk eller på planker på plenen.

Klatring

Dette er en naturlig videreføring fra at barna har lært å krabbe og stå på alle fire. Øv på å klatre opp på noe, og på å komme seg trygt ned igjen.

Gå og løp

Når barna har lært seg å gå kan dette være aktivitet nok i seg selv. Etter hvert kan barna få løpe en liten runde som pauseaktivitet før dere er i gang med neste økt. Utforsk ulike terreng og underlag – hva skjer når dere går eller løper i vann, på snø og is, i skogen med mose og røtter, på plenen der det er gress, på veien med asfalt og på stranden der det er sand?

hoppe.jpg

Hoppe

Lær barnet å ta sats og hoppe med samlede føtter. Rett opp og ned eller framover og etterhvert ned fra bObles-møblene, en stein, en stol eller tilsvarende.

Lek med ball

La barna få trille, sparke og kaste store og små baller. Vis dem ulike teknikker der de kaster med hendene over og under hodet, og hvordan man sparker ballen.

Stupe kråke

Rulle og snurre handler om rotasjoner i kroppen, det samme skjer når du stuper kråke. La barnet få øve på dette med god hjelp fra deg, pass godt på nakken!

hinderloype.jpg

Hinderløype

Sett sammen flere aktiviteter til en hinderløype, bruk bObles aktivitetsmøbler eller prøv ulike underlag, puter til hindringer, under og over møbler og så videre. Gå frem og tilbake i hinderløypa og la stasjonene være i endene.

Slå hjul

Hvem har bestemt at små barn ikke kan slå hjul? De kan det – de har bare ikke fått lære det. Finn noen som kan slå hjul og lær barna denne morsomme aktiviteten! Er det ingen som kan? Søk opp en filmsnutt på youtube og vis hva du mener.

Forslag til nye utfordrende aktiviteter for barn fra 3 år og oppover

Barna vokser og klarer stadig nye ting. Bruk fremdeles god tid med barna på gulvet og ute. De grunnleggende aktivitetene som åle, krabbe, rulle, snurre, fly og henge er fremdeles viktige. Legg til rette for utfordringer etter hvert som barna mestrer nye ferdigheter og velg blant aktivitetene nedenfor.

Her er en film av noen som har lekt Bravo-leken lenge. De har øvd mye både på henging og armgang.

Hink

Lær barnet å holde hendene ut fra kroppen for å holde balansen. Hink langs en strek og prøv med begge føttene. Utfordre barnet etter hvert til å lukke øynene.

klatrestativ.jpg

Klatrestativ

Bruk klatrestativet på lekeplassen og la barna få klatre, skli, slenge seg og gå armgang. Klatring og armgang er spesielt bra for samsynet, som igjen er viktig for å lese.

Slå hjul og rundkast

Rotasjoner som rulling og snurring blir videreutviklet når barnet stuper kråke, slår hjul og tar rundkast. Vær tilstede og pass på at barnet mestrer teknikken og er forsiktig med nakken. Slår du ikke hjul selv? Søk opp en filmsnutt på youtube og vis hva du mener.

Bravo-lekenGasta Design