Vi gratulerer Silje fra Espira Østrem som “Høstens beste Bravo-sjef”!
Les merIntempo AS inviterer nå barnehageavdelinger i Agder og Telemark som har barn med annen språkbakgrunn eller barn med forsinket språkutvikling med i prosjektet “Tryggget og mestring”.
Les merVil du lære mer om språk- og sansestimulering og fysisk aktivitet for de yngste i barnehagen?
Les merntempo AS inviterte i august barnehageavdelinger i Østfold og Akershus som har barn med annen språkbakgrunn eller barn med forsinket språkutvikling med i prosjektet “Trygghet og mestring med Bravo-leken”.
Les merBarnehageåret er i gang! Her kommer tips til Bravo-sjefens forberedelser og gjennomføringen av Bravo-runder.
Les merNytt barnehageår og mulighet for nye utfordringer. Bravo Level Up gir deg og barnegruppen nettopp dette!
Les merBravo Intro egner seg både for barna med minoritetsspråklig bakgrunn som skal i gang med å lære norsk, og for de aller yngste barna som skal lære barnehagehverdagen å kjenne.
Les merI løpet av 2022 har 546 mottak, skoler og barnehager i Norge mottatt språkleken Bravo Intro, takket være avgjørende støtte fra sparebankstiftelser og banker landet over. "Velkommen til oss"-prosjektet har som hensikt å senke språkbarrierene for de ukrainske flyktningbarna og de som omgår dem i det daglige.
Les merI konkurranse med mange andre Bravo-sjefer som gjør en strålende jobb i ulike barnehager, var det Charlott Juliusson som stakk av med seieren om å bli “Vårens Bravo-sjef” denne gangen!
Les merI tidligere evalueringer fra prosjektperiodene for Inkluderende språksatsing har det kommet frem at Bravo-leken har vært en populær og stimulerende lek for barna, og et godt verktøy for de voksne i barnehagene. Trass i utfordringer med kohorter, smittevern og perioder med nedstenging viser evalueringsrapporten fra 2020-2022 tydelig at Bravo-leken skapte engasjement og språkutvikling hos barna også i den krevende pandemiperioden.
Les merI evalueringen opplyser barnehagene at Bravo-leken har hatt god effekt på barnas språkutvikling, bidratt til utvikling av personalets kompetanse og språkbevissthet, og 91,4% svarer at de ønsker å fortsette med Bravo-leken også etter endt prosjekt.
Les merI evalueringen av Inkluderende språksatsing 2020-21 sier 91,4% av barnehagene at de ønsker å videreføre bruk av Bravo-leken. Hjelmeland barnehage og Rishagen FUS barnehage er blant disse. De mener Bravo-leken er et enkelt og anvendelig verktøy som alle de voksne kan bruke, og de har erfart at det treffer alle barna, også de som av ulike grunner kan være sårbare eller oppleve vansker med språket.
Les merVi lanserer nå videokurs i Bravo-leken til bruk på personalmøter eller planleggingsdag. Lær Bravo-leken når det passer for dere!
Les merBravo-leken er en del av Skiptvet kommune og er med i evalueringer på tvers i kommunen. Jeg opplever det som veldig positivt fra vår side.
Alle vil utjevne forskjeller og sikre god tidlig innsats for alle barn. Oppvekstsjef Johan Søfteland har funnet ut hvordan en liten kommune med begrensede ressurser kan gjøre det i praksis.
Les merGøy, inkluderende, systematisk og lærerikt. Det er hovedgrunnene til at spesialpedagog Wenche Pedersen Dahl lar seg begeistre av Bravo-leken.
Les merMed ny mobbelov på trappene er Bravo-leken mer aktuell enn noen gang, mener Arild Tid Johannessen, barnehagekonsulent i Strand kommune.
Les merTilje har en diagnose med forventet forsinket språkutvikling. Hun har ikke behov for videre tiltak etter ett år med Bravo-leken sammen med familien hjemme.
Les merVed Nordnes skole i Bergen har forsterket avdeling på både barnetrinnet og mellomtrinnet testet Bravo-leken de siste to årene. Med noen enkle tilpasninger, har leken vist seg å være et svært nyttig verktøy for elever med spesielle behov.
Les mer